NEC mula tunjuk, uji “kereta terbang” elektrik di Jepun

NEC mula tunjuk, uji “kereta terbang” elektrik di Jepun

Syarikat IT dan rangkaian Jepun, NEC telah mendedahkan sebuah prototaip “kereta terbang” elektrik, menjadikannya kenderaan ujian bagi pembangunan teknologi komunikasi dan kawalan yang kemudiannya akan boleh digunakan untuk kenderaan di udara kelak, lapor Kyodo News.

Prototaip NEC itu melakukan penerbangan ujian jarak pendek di kilang syarikat yang terletak di Chiba, dalam ketinggian tiga meter dalam ruang bersangkar terkawal untuk tempoh beberapa minit. Unit air mobility vehicle (AMV) berkenaan mempunyai dimensi 3.9 meter panjang, 3.7 meter lebar dan 1.3 meter tinggi dilengkapi dengan empat kipas propelar serta mempunyai berat 148 kg.

Tidak seperti kebanyakan syarikat yang ingin menghasilkan “kereta terbang”, NEC menjelaskan pihaknya tidak berhasrat untuk menjadi pembuat “kereta terbang”, sebaliknya memberi tumpuan terhadap teknologi padanya sahaja, untuk tujuan pengengkutan karga di masa hadapan. Sebagai contoh, prototaip berkenaan memanfaatkan perisian NEC untuk mengawal pernerbangan serta menentukan lokasinya.

NEC mula tunjuk, uji “kereta terbang” elektrik di Jepun

Syarikat itu juga memaklumkan rancangannya untuk menyediakan teknologi berkaitan kereta terbang kepada syarikat kejuruteraan Cartivator, di mana kedua-dua pihak terbabit telah menandatangani perjanjian penajaan tahun lalu. Cartivator turut disokong oleh lebih daripada 80 syarikat lain termasuk Toyota dan Panasonic, dan disasar untuk memulakan operasi kereta terbang dengan kapasiti dua orang pada 2023, untuk mengangkut orang di Osaka Expo 2025, sebelum menjalankan pengeluaran umum kenderaan terbabit pada 2026.

Kerajaan Jepun turut menggalakkan pembangunan kereta terbang dengan kerjasama syarikat swasta dari bidang logistik dan automotif, dalam usaha untuk merapatkan jurang pesaing global yang lain. Mereka memsasarkan pembangunan kereta terbang elektrik dan menjalankan ujian penerbangan tahun ini sebelum memanfaatkan teknologi berkenaan di dalam penggunaan praktikal bermula 2023.

NEC mula tunjuk, uji “kereta terbang” elektrik di Jepun

Matlamatnya adalah untuk menjadikan teknologi ini satu kebiasaan pada tahun 2030, menjalankan pelbagai tugas pengangkutan dan kargo termasuk bagi tujuan pelancongan serta bantuan kecemasan ketika bencana. Apa pun, sangat penting bagi mereka untuk memastikan keselamatan penggunaannya, walaupun ketika ini peraturan dan standard yang ada masih samar-samar.

Malaysia juga tidak ketinggalan di dalam pembangunan kereta terbang ini. Menurut menteri, prototaip Vector yang dibangunkan oleh Aerodyne Group akan siap dan diuji Oktober nanti, dan Cyberjaya khabarnya akan menjadi lapangan ujian bagi teknologi berkenaan. Adakah NEC ini syarikat yang sama disebut-sebut sebagai rakan niaga dari Jepun untuk menghasilkan teknologi kereta terbang itu?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required