Model prototaip kereta terbang akan diperkenalkan pada Oktober ini, tidak guna duit kerajaan – Redzuan

Model prototaip kereta terbang akan diperkenalkan pada Oktober ini, tidak guna duit kerajaan – Redzuan

Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Redzuan Md Yusof mengesahkan model prototaip kereta terbang pertama Malaysia akan diperkenalkan di khalayak umum pada Oktober 2019 ini.

Memetik laporan Sinar Harian, Redzuan berkata, kereta terbang berkenaan akan dipacu oleh teknologi tempatan. Malah beliau turut menegaskan kos pembangunannya tidak melibatkan peruntukan wang kerajaan.

“Sukacita saya mengingati ahli Dewan, projek air mobility prototype bagi kereta terbang ini tidak melibatkan satu sen pun duit rakyat. Ia adalah inisiatif daripada beberapa syarikat persendirian dan kita kena sentiasa jalin hubungan dengan syarikat persendirian supaya industri ini dirangsang selari dengan pembangunan industri antarabangsa,” ujarnya di Dewan Rakyat hari ini.

Model prototaip kereta terbang akan diperkenalkan pada Oktober ini, tidak guna duit kerajaan – Redzuan

Kenyataan tersebut adalah bagi menjawab pertanyaan Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh (PAS-Pasir Puteh) yang bertanyakan mengenai perkembangan pembangunan model prototaip kereta terbang.

Tambah Redzuan lagi, projek kereta terbang ini adalah cara untuk kerajaan mewujudkan persekitaran yang mendorong rakyat untuk memikirkan tentang teknologi baharu. Dalam masa yang sama, beliau turut mengesahkan pihaknya sedang berbincang mekanisme bagi mengawal isu keselamatan seperti pencerobohan ruang udara bagi digunapakai apabila industri kereta terbang mula digunakan di negara ini.

“Pihak kementeriannya dan pihak berkaitan akan mengenalpasti laluan yang dibenarkan mengikut undang-undang yang akan diwujudkan kelak. Kita juga mengambil contoh daripada negara-negara yang telah mengaplikasikan prototaip itu bagi memastikan penggunaan kereta terbang di masa akan datang akan berada dalam keadaan selamat,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required