Proton Saga 2019: Perbandingan kos servis 4AT, CVT

Proton Saga 2019: Perbandingan kos servis 4AT, CVT

Kami dah bandingkan kos servis mengikut jadual penyelenggaraan yang dikeluarkan oleh pengeluar masing-masing untuk Proton Saga 2019 dan saingan terusnya, Perodua Bezza. Jadi bagaimana pula kos servis untuk Saga baharu yang menggunakan transmisi 4AT ini berbanding model sebelumnya yang menggunakan CVT?

Proton Saga facelift 2019 ini diberikan kotak gear automatik empat kelajuan konvensional (4AT) yang dibekalkan oleh Hyundai (juga digunakan pada Kia Picanto) bagi menggantikan kotak gear CVT yang dibekalkan oleh Punch Powertrain pada model asal. Perbandingan kos servis ini kami buat berdasarkan jadual penyelenggaraan yang dikeluarkan oleh Proton sendiri, untuk tempoh lima-tahun atau 100,000 km.

Jadual trsebut kami ambil dari laman web rasmi Proton dan ia juga terdapat dalam aplikasi mudah alih MyProton, dan apa yang dipaparkan adalah berdasarkan apa yang disiarkan dalam laman web pengeluar pada waktu artikel ini ditulis, serta harga sebenar mungkin boleh berubah.

Apa yang kami lihat dalam kedua-dua jadual, kos servis untuk kedua-dua model ini adalah hampir sama memandangkan kebanyakkan komponen mekanikal termasuk suspensi dan enjin 1.3L VVT adalah diambil terus dari versi sebelum ini. Perbezaan yang paling nyata adalah pada servis 60,000 km/36-bulan di mana minyak transmisi perlu ditukar.

Proton Saga 2019: Perbandingan kos servis 4AT, CVT

Klik untuk besarkan

Minyak untuk transmisi automatik 4AT (ATF) nampaknya lebih mahal dengan harga RM216.80, berbanding lima liter minyak untuk CVT (CVTF) yang berharga RM165.03. Walau bagaimanapun, untuk CVT, penapis minyak dalam kotak gear tersebut juga perlu ditukar setiap kali minyak CVTF ditukar, dan penapis berkenaan sahaja berharga RM156.12.

Secara keseluruhan kos servis untuk Proton Saga AT pada servis 60,000 km adalah RM626.70, atau RM105,17 lebih murah dari Saga CVT dengan jumlah keseluruhan RM731.87. Dalam tempoh lima-tahun/100,000 km, kos menservis Saga AT adalah RM3,002.42, atau sekitar RM100 lebih murah dari Saga CVT dengan jumlah RM3,107,59 dalam tempoh sama.

Ingin diingatkan sekali lagi bahawa perbandingan ini hanyalah melibatkan servis penyelenggaraan mengikut jadual, tidak termasuk komponen-komponen haus dan lusuh yang lebih bergantung pada penggunaan individu seperti pad brek, penyerap hentak, bateri atau tayar.

Harga untuk model baharu ini juga sebenarnya lebih murah dari model sebelum ini, di mana model Standard 1.3L AT 2019 dijual pada harga RM35,800, atau sekitar berberapa ratus ringgit lebih rendah dari model Executive CVT sebelumnya, manakala model Premium 1.3L AT 2019 dijual pada harga RM39,800, atau lebih kurang RM2,000 lebih murah berbanding Saga 1.3L Premium CVT sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Roslan Bin Nasiron on Oct 02, 2020 at 4:04 pm

    Kereta saya proton CVT mempunyai masalah tiba² rest minyak pandai naik tapi tidak ada tolakan atau “pickup”

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 10
 

Add a comment

required

required