SPYSHOT: Isuzu D-Max generasi ke-3 sedang diuji

SPYSHOT: Isuzu D-Max generasi ke-3 sedang diuji

Trak pikap Isuzu D-Max generasi kedua sudah pun berada sekitar tujuh tahun dalam pasaran global, dan kini nampaknya model generasi baharu sedang dibangunkan oleh Isuzu bagi menggantikan model sedia ada. Unit prototaip awalan D-Max generasi ketiga ini dijumpai oleh jurugambar pengintip kami, dilihat sedang diuji di Eropah.

Dengan hampir keseluruhan badannya dilitupi pelekat penyamaran, prototaip D-Max berkenaan nampak seakan masih menggunakan lampu hadapan dan belakang model generasi kedua, tetapi bampar hadapannya mungkin diberikan unit yang berbeza.

Model tersebut dikhabarkan akan terus dijana enjin turbodiesel RZ4E-TC 1.9 liter empat-silinder bagi pasaran Eropah, manakala pasaran lain juga dijangka akan mengekalkan pilihan enjin 4JJ1-TCX 3.0 liter empat silinder turbodiesel yang diberikan sistem pengecas turbo geometri bervariasi (VGT).

SPYSHOT: Isuzu D-Max generasi ke-3 sedang diuji

Enjin 1.9 liter tersebut sudah pun diperkenalkan pada D-Max facelift 2015 sehingga sekarang, menghasilkan 150 hp/350 Nm dan dipadankan sama ada dengan kotak gear enam-kelajuan manual atau enam-kelajuan automatik. Manakala enjin 3.0 liter pula sememangnya telah muncul dari awal dengan bekalan kuasa 177 hp/380 Nm, dipadankan dengan pilihan transmisi sama da lima-kelajuan manual atau enam-kelajuan automatik.

Model generasi baharu ini kelak dijangka akan menerima sistem-sistem keselamatan dan bantuan pemanduan lebih baik. Buat masa sekarang, D-Max pasaran Malaysia sudahpun dilengkapkan dengan dua-beg udara, sistem ABS, EBD bersama BA, kawalan kestabilan elektronik, bantuan mula mendaki dan cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix di belakang.

D-Max generasi ketiga ini juga akan menjdi asas kepada trak pikap Mazda BT-50, yang tidak lagi akan dibina bersama Ford Ranger untuk generasi seterusnya. Jadi, selepas ini Mazda BT-50 tidak akan lagi dihasilkan di kilang AutoAlliance Thailand (AAT) di Rayong, tetapi akan dipasang di fasiliti Isuzu Thailand.

Isuzu D-Max generasi ketiga ini dijangka akan membuat kemunculan sulungnya pada tahun 2020, dan akan diikuti Mazda BT-50 selepas itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required