KLIMS18: Isuzu pamer enjin 1.9L Ddi BluePower, jentera konsep D-Max dan MU-X, lancar aksesori baru

KLIMS18: Isuzu pamer enjin 1.9L Ddi BluePower, jentera konsep D-Max dan MU-X, lancar aksesori baru

Ramai yang tanya, bila Isuzu nak bawa enjin 1.9 liter ke Malaysia kan? Di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018 yang sedang berlangsung, Isuzu telah pun membawa enjin berkenaan – ya, enjin sahaja tanpa diletakkan dalam mana-mana perut D-Max, di prebiu bagi menunjukkan pelbagai teknologi yang ada padanya.

Pada pasaran lain, enjin 1.9 liter Ddi BluePower turbodiesel RZ4E-TC berkenaan sudahpun mula ditawarkan sejak 2015. Walau pun dengan kapasiti lebih kecil, enjin 1.9L berkenaan mampu untuk menghasilkan 150 hp pada takat 3,600 rpm dan tork maksima 350 Nm bermula 1,800 hingga 2,600 rpm – 16 hp/30 Nm lebih berkuasa, 19% lebih cekap bahan api dan 20% lebih ringan dari enjin 4JK1-TCX 2.5 liter turbodiesel.

Emisi karbon dioksida yang dihasilkan oleh enjin 1.9 liter pula hanya 161 gram/km. Isuzu Malaysia masih belum mengesahkan bila D-Max atau MU-X pasaran tempatan akan menerima enjin ini, tetapi berkemungkinan ia akan diperkenalkan tidak lama lagi.

Selain dari enjin, dua buah model konsep yang dibina dari trak pikap D-Max dan SUV MU-X turut dipamerkan oleh Isuzu. Untuk D-Max, ia diberikan imej “street rugged”, diberikan bampar besi bersama bar lampu LED, kit peninggi badan, rim Lenso bersaiz 20-inci, badan dibalut dengan warna badan dan grafik berwarna biru, dan juga bahagian dalaman yang diinspirasikan dari baju tentera di gelar “blue metal armour”.

Manakala untuk MU-X pula, ia adalah jentera off-road sebenar yang dibina dengan spesifikasi hampir sama ‘Monster’ MU-X yang digunakan Isuzu dalam ekspedisi tahunan Borneo Safari di Sabah. Ia diberikan bampar besi lengkap bersama winch dan pelindung hadapan yang bersambung dengan pemijak sisi logam, unit snorkel untuk ‘menyelam’, badan yang ditinggikan tiga-inci bersama set suspensi off-road, lampu-lampu LED tambahan dan juga tayar-tayar ‘lipan’ atau mud-terrain yang direka khas untuk laluan yang sangat lasak.

Untuk survival di dalam hutan, rak bumbung bersaiz besar dipadankan bagi membawa pelbagai muatan, dan ia turut dilengkapkan dengan khemah yang hanya perlu ditarik dan dipacak di mana-mana campsite. Badan MU-X ini diberikan grafik kelabu hitam dengan serlahan warna kuning, dan berbanding Monster Borneo Safari sebenar, bahagian kabin SUV ini lebih bersifat show car dengan balutan upholsteri kulit serta serlahan panel-panel berwarna kuning.

KLIMS18: Isuzu pamer enjin 1.9L Ddi BluePower, jentera konsep D-Max dan MU-X, lancar aksesori baru

Isuzu turut memperkenalkan dua pakej aksesori baharu yang boleh dibeli oleh pelanggan digelar Titanium dan Robust. Pakej Titanium akan menerima pelbagai perincian krom termasuk kemasan pada lampu hadapan, pelindung lampu belakang, pembuka pintu, pelindung tailgate dan juga visor pintu. Untuk Robust, kesemua perincian tadi hadir dengan kemasan hitam matte bersama visor pada bonet berwarna hitam. Titanium pula menerima tambahan kemasan krom pada bendul pintu.

Kedua-dua pakej ini dijual pada harga RM1,180. Opsyen tambahan turut ditawarkan di mana pilihan pelindung bampar tambahan dijual pada harga RM1,390 dan set fender flare pula dijual pada harga RM1,090.

GALERI: Enjin Isuzu 1.9 litre Ddi BluePower

GALERI: Isuzu D-Max konsep

GALERI: Isuzu MU-X konsep

GALERI: Isuzu D-Max dengan pakej Robust

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Norfarahin on Dec 10, 2018 at 3:10 pm

    Enjin 1.9 liter baru ini juga menepati piawaian euro 6 dan penggunaan bahan apinya didakwa 19 peratus lebih baik dari enjin sebelumnya

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Azlan yong on Dec 10, 2018 at 3:19 pm

    Keupayaan & kecekapan isuzu dmax diakui terbaik..sememangnya menjadi pilihan

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required