Mazda CX-5 2019 – spesifikasi terperinci dan varian lengkap didedahkan, kini dibuka untuk tempahan

Mazda CX-5 2019 – spesifikasi terperinci dan varian lengkap didedahkan, kini dibuka untuk tempahan

Mazda Malaysia kini telah mendedahkan senarai spesifikasi penuh bagi model CX-5 2019 lebih awal dari tarikh pelancarannya. Pelanggan boleh memilih dari lima varian yang ditawarkan, dengan empat pilihan enjin yang berbeza. Bagaimanapun, buat masa ini masih belum ada pengesahan tentang harga yang akan dikenakan, tetapi mereka yang berminat sudah boleh membuat tempahan untuk SUV CKD ini.

Varian yang ada termasuklah 2.0 GL 2WD, diikuti dengan 2.0 GLS 2WD, 2.5L GLS 2WD, 2.5L Turbo AWD dan yang terakhir 2.2D GLS 2WD. Dengan penawaran terbaru ini, hanya varian dengan enjin turbocas sahaja yang dilengkapi dengan sistem AWD, manakala varian 2.2D GLS AWD sebelum ini telah digugurkan.

Bagi enjin, semua versi 2.0L menggunakan unit SkyActiv-G 2.0 liter empat-silinder petrol dengan janaan 162 hp pada 6,000 rpm dan 213 Nm tork pada 4,000 rpm. Sementara itu, varian 2.5 GLS 2WD menerima unit 2.5 liter dengan janaan 192 hp pada 6,000 rpm dan 258 Nm tork pada 4,000 rpm.

Mazda CX-5 2019 – spesifikasi terperinci dan varian lengkap didedahkan, kini dibuka untuk tempahan

Varian 2.5L Turbo AWD pula walaupun menggunakan unit 2.5 liter, ia dilengkapi dengan pengecas turbo, yang menghasilkan sebanyak 228 hp pada 5,000 rpm dan 420 Nm pada 2,000 rpm. Satu-satunya penawaran enjin diesel ialah melalui unit SkyActiv-D 2.2 liter turbocas empat-silinder dengan angka output 188 hp pada 4,500 rpm dan 450 Nm tork pada 2,000 rpm.

Semua enjin ini digandingkan dengan transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan lengkap dengan sistem i-Stop. Ciri Mazda G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) juga dipasang standard untuk semua varian. Semua varian 2.0 akan menggunakan rim aloi 17-inci (saiz 225/65), manakala yang lain menggunakan rim 19-inci (saiz 225/55).

Kelengkapan standard untuk semua varian termasuk lampu utama LED automatik dengan lampu belakang, lampu kabus dan DRL juga LED – kecuali pada varian 2.0 GL 2WD yang hadir dengan DRL mentol biasa. Varian paling rendah juga tiada ciri sistem tanpa kunci, tiada pintu ruang barangan belakang berkuasa elektrik dan tiada sensor parkir (empat di depan dan empat di belakang).

Mazda CX-5 2019 – spesifikasi terperinci dan varian lengkap didedahkan, kini dibuka untuk tempahan

Di dalam, kelengkapan yang ada termasuk butang penghidup enjin, kawalan pendingin hawa dua-zon, brek parkir elektrik dengan Brake Hold serta stereng multi-fungsi. Selain itu, sistem infotainmen Mazda Connect juga standard, dengan skrin sentuh tujuh-inci, Commander Control, enam pembesar suara dan sokongan untuk Apple CarPlay dan Android Auto.

Selain varian paling asas, semua model lengkap dengan tempat duduk larasan elektrik (10-hala untuk pemandu, dengan fungsi memori; enam-hala untuk penumpang), balutan kulit, serta kemasan kayu – varian 2.0 GL 2WD pula terima perincian gunmetal.

Perbezaan lain antara varian ialah seperti pada bahagian kluster instrumen, dengan varian 2.0 menerima skrin LCD TFT 4.6-inci, sementara bagi varian 2.5 dan 2.2D pula menerima skrin tujuh-inci. Pilihan paling asas akan menerima kamera undur dan bukannya kamera 360-darjah seperti pada varian lain. Varian 2.5L Turbo dan 2.2D GLS 2WD sahaja yang datang dengan Active Driving Display.

Mazda CX-5 2019 – spesifikasi terperinci dan varian lengkap didedahkan, kini dibuka untuk tempahan

Kelengkapan keselamatan pula hampir sama bagi semua varian; antaranya termasuk enam beg udara, Dynamic Stability Control (DSC), Traction Control System (TCS), ABS, EBD, Emergency Brake Assist (EBA), Emergency Stop Signal (ESS), Hill Launch Assist (HLA) dan Isofix. Bagaimanapun, bagi ciri keselamatan maju, ada beberapa perbezaan penawaran.

Varian paling asas tidak dilengkapi dengan ciri canggih ini. Misalnya, varian 2.0 GLS 2WD dan 2.5 GLS 2WD datang dengan ciri Adaptive Front-Lighting System (AFS), Blind Spot Monitoring (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) dan Smart City Brake Support Forward (SCBS F) – bagaimanapun, hanya model 2.5L yang menerima Driver Attention Alert (DAA) dan Smart City Brake Support Reverse (SCBS R).

Tambahan lain bagi varian 2.5L Turbo AWD dan 2.2D GLS AWD pula ialah Adaptive LED Headlights (ALH), Lane Departure Warning System (LDWS) dan Lane-Keep Assist System (LAS); tiada ciri Mazda Radar Cruise Control (MRCC) ditawarkan. Ada lapan pilihan warna ditawarkan semua; Soul Red Crystal, Machine Grey, Snowflake White Pearl, Deep Crystal Blue, Sonic Silver, Meteor Grey, Jet Black dan Arctic White. Harga akan diumumkan kemudian, dan CX-5 2019 ini diberikan tempoh jaminan lima-tahun/100,000 km dan pakej penyelenggaraan percuma.

Mazda CX-5 2019 2.5L Turbo AWD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required