Jualan Kia Stinger tak seperti diharapkan – ketua pereka gusar ia jejaskan model generasi seterusnya

Jualan Kia Stinger tak seperti diharapkan – ketua pereka gusar ia jejaskan model generasi seterusnya

Pasti ramai yang terpaut dengan Kia Stinger bukan? Sedan besar dari Korea tersebut bukan sahaja menampilkan rekaan yang begitu mendebarkan, malah ia turut dijana oleh enjin yang agak berkuasa. Namun walaupun dilihat mempunyai pakej yang begitu padu, Kia mengakui bahawa jualan kereta pacuan belakang berkenaan tidak begitu memberangsangkan, dan ini mungkin akan menjejaskan model generasi berikutnya.

“Pada ketika ini saya tidak pasti adakah ia sebaik seperti mana yang kami harapkan. Kami benar-benar tidak mengharapkan ia terjual dalam jumlah yang besar,” kata naib presiden dan ketua pereka senior studio rekaan Kia di Jerman, Gregory Guillaume kepada Autocar ketika berlangsungnya acara IAA di Frankfurt baru-baru ini.

“Ia adalah kereta halo, kami mahu ia berjaya sekurang-kurangnya di Amerika, iaitu pasaran yang kami rasa ada peluang untuk berjaya. Kami mempunyai harapan yang tinggi untuk pasaran tersebut dan ia sangat sukar untuk dimulakan pada segmen sebegitu,” tambahnya lagi, yang juga berharap Kia akan memberikan Stinger satu lagi peluang kerana untuk dikenali dalam segmen tersebut sememangnya memerlukan masa.

Jualan Kia Stinger tak seperti diharapkan – ketua pereka gusar ia jejaskan model generasi seterusnya

“Karier saya bermula di Audi. Saya masih ingat… Audi A8 perlukan tiga generasi bagi dilihat sama taraf dengan (BMW) 7 Series atau (Mercedes-Benz) S-Class. Anda perlu bersabar. Jika anda masuk ke segmen (sama ada) ia premium ada model imej, anda perlu berikan masa sedikit.

“Syarikat perlu bersedia untuk memahaminya. Saya rasa kami perlu terus masuk ke pasaran sedan yang semakin lama semakin sukar di seluruh dunia,” katanya lagi dan menjelaskan rupa dan prestasi Stinger bukanlah masalah utama, tetapi kedudukannya dalam pasaran sebagai model halo dan juga harga yang menjadi punca.

Guillaume mempunyai hubungan istimewa dengan Stinger kerana dia dan pasukannya yang membawa model tersebut ke dunia realiti. “Stinger merupakan kereta dengan rekaan Eropah. Sejak dari mula sehingga ke peringkat konsep ianya dari kami, idea untuk menghasilkan kereta sedemikian adalah dari kami, dan kami bersamanya sepanjang perjalanan. Ia benar-benar bayi kami dan kami yang paling bangga dengannya,” jelasnya.

Jualan Kia Stinger tak seperti diharapkan – ketua pereka gusar ia jejaskan model generasi seterusnya

Autocar turut bertanya adakah Stinger akan dihasilkan untuk generasi seterusnya? Jawab Guillaume, “kami perlu lihat Stinger diteruskan – pertama sekali jika ia diteruskan, saya sangat berharap – dan jika kami fikir ini adalah format yang perlu disambung pada masa akan datang.”

Adakah Stinger selepas ini akan menggunakan kuasa elektrik? “Seperti yang anda tahu banyak yang telah menerima teknologi elektrik, jadi mungkin Stinger akan berubah kepada sesuatu yang lain. Saya pun tak tahu. Kita belum sampai lagi di situ. Kami perlukan sedikit masa,” tambahnya.

Kia Stinger telah pun masuk ke pasaran Malaysia pada Julai tahun lalu, hadir dengan dua varian enjin iaitu 2.0 T-GDI GT-Line berharga RM239,888, dan model paling berkuasa 3.3L V6 menjana 365 hp/510 Nm dijual pada harga RM309,888. Namun pada awal tahun ini, Naza Kia mengumumkan harga baharu Stinger termasuk SST yang menyaksikan peningkatan sekitar RM25k untuk model 2.0 GT-Line kepada RM264,888, dan naik RM74k bagi model V6 kepada RM383,888.

GALERI: Kia Stinger GT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required