Kia Stinger kini dilancarkan di Malaysia – 3.3L V6 GT dan 2.0L GT-Line, harga bermula dari RM239,888

Kia Stinger kini dilancarkan di Malaysia – 3.3L V6 GT dan 2.0L GT-Line, harga bermula dari RM239,888

Setelah dipertontonkan buat pertama kali di Malaysia penghujung tahun lalu, kini Kia Stinger dilancarkan secara rasmi untuk pasaran tempatan. Bagi Kia, ini bukan sembarangan model. Stinger dihasilkan untuk membawa saingan pengeluar kenderaan Korea Selatan itu di dalam segmen kenderaan sedan sport – dengan memertaruhkan estetika rekaan serta prestasi yang belum pernah dilihat dalam barisan model Kia sebelum ini.

Dari segi reka bentuk luaran, Kia Stinger tampil menawan dengan pendekatan fastback dan gran turismo yang agresif dan sporty sekali gus. Garis bumbung yang lebih rendah di bahagian belakang, dengan baris bahu yang membuatkannya tampil lebih lebar menyumbang kepada ketegapan atau stance pada model ini.

Kia Stinger kini dilancarkan di Malaysia – 3.3L V6 GT dan 2.0L GT-Line, harga bermula dari RM239,888

Rekaan bahagian belakang juga lebih lebar. Boleh bayangkan model-model pesaing lain untuk mendapatkan gambaran lebih jelas bagi segmen ini, sebagai contoh Audi A5 Sportback. Bahagian depan Stinger diberikan identiti tersendiri melalui penggunaan gril “tiger nose”, dilengkapkan juga oleh penggunaan lampu LED sepenuhnya dengan perincian hitam untuk menjadikan penampilannya lebih premium.

Ada dua varian yang akan ditawarkan untuk pasaran Malaysia; Kia Stinger 2.0L GT-Line dan 3.3L V6 GT. Bagi model paling asas, ia dilengkapi enjin 2.0 liter Theta II T-GDi empat-silinder dengan turbo twin-scroll yang menghasilkan sebanyak 251 hp pada 6,200 rpm dengan 353 Nm tork dari 1,400-4,000 rpm. Ini memberikan prestasi pecutan 0-100 km/j dalam masa 6 saat.

Bagi model dengan prestasi yang lebih mantap pula, enjin yang digunakan ialah 3.3L V6 Lambda T-GDi dengan turbo berkembar, menghasilkan sebanyak 365 hp pada 6,000 rpm dan 510 Nm tork dari 1,300 rpm-4,500 Nm. Daya pecutan 0-100 km/j pula hanya dalam masa 4.9 saat.

Harga bagi varian Kia Stinger 2.0L GT-Line ialah RM239,888 manakala bagi varian 3.3L V6 GT pula ialah RM309,888. Semua harga ini merupakan harga atas jalan, tidak termasuk insurans.

Bagi sistem transmisi pula, Stinger dipadankan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik yang direka oleh Kia sendiri. Model ini menggunakan sistem pacuan roda belakang. Kotak gear ini juga menampilkan buat pertama kali penggunaan pengubah tork Centrifugal Pendulum Absorber (CPA) pada model 2.0L GT-Line bagi mengurangkan gegaran torsional pada sistem pemacu – sebuah teknologi yang biasanya digunakan dalam industri penerbangan serta aplikasi enjin perlumbaan.

Dimensi keseluruhan Kia Stinger adalah seperti berikut; jarak antara roda yang panjang dengan 2,905 mm, panjang dengan jarak 4,830 mm manakala kelebarannya pula ialah 1,870 mm. Kapasiti ruang barangan yang tersedia pula ialah 406 liter – paling luas dalam kelas yang sama.

Ruang dalamannya tampil mewah dan minimal dalam masa yang sama. Dengan ilham dari penggayaan kapal terbang, kemasan berkualiti serta warna menonjol digunakan untuk menyuntik elemen moden. Bagi model paling tinggi 3.3L V6, material kulit Nappa digunakan untuk membalut tempat duduknya, sementara untuk model asas 2.0L pula menggunakan material kulit biasa. Kedua-dua model dilengkapi dengan kerusi 8-larasan untuk pemandu, dengan sokongan lamdar 4-larasan mekanikal.

Kia Stinger kini dilancarkan di Malaysia – 3.3L V6 GT dan 2.0L GT-Line, harga bermula dari RM239,888

Rekaan corong pendingn hawa juga diilhamkan dari rekaan yang terdapat pada kapal terbang, bulat dengan kemasan krom satin untuk memberikan sentuhan halus yang menjadikannya lebih peribadi. Begitu juga dengan pancahayaan lembut yang menyambut penumbang ke dalam kabin, semuanya bertujuan untuk memberikan sentuhan yang lebih terperinci.

Paparan skrin TFT LCD 7-inci yang jelas terletak ditengah kluster meter pemandu, memaparkan maklumat pemanduan seperti G-Force ketika diselekoh, suhu minyak enjin, setting untuk pemandu dan lain-lain. Bagi sistem bunyi, Stinger menggunakan sistem Harman Kardon dengan 15-pembesar suara.

Casis Kia Stinger menggunakan 55% keluli kukuh termaju. Suspensi depanny pula menggunakan jenis MacPherson dengan diameter penyerap hentak yang besar, bearing roda kukuh serta strut brace diperbuat daripada aluminium. Di belakang pula ia menggunakan suspensi multi-link yang dipasang pada sub-kerangka belakang yang diperkukuh untuk mendapatkan ketahanan yang diperlukan.

Model ini mewarisi sebahagian rekaannya dari kereta konsep GT, dan dilengkapkan dengan ciri Vehicle Dynamic Control (VDC) yang turut menampilkan sistem Dynamic Torque Vectoring Control. Sistem ini memantau input dari pemandu dan keadaan jalan sebelum mengagihkan kuasa secara automatik dan masa-nyata dalam membantu pemandu mengawal kenderaan dengan yakin – juga membantu mengurangkan risiko understeer.

Lain-lain ciri penting dan menarik yang melengkapi model ini ialah Electronically-Controlled Suspension (ECS) dan Rack-mounted Motor-Driven Power Steering (R-MDPS). Selain itu, ciri-ciri maju yang biasa ditawarkan juga tidak ketinggalan, seperti Hill-Start Assist Control (HAC), Antilock Braking System (ABS), Traction Control System (TCS) dan Cornering Brake Control (CBC), Blind-spot Collision Warning (BCW), Rear Cross-Traffic Collision Warning dan tujuh beg udara. Kia Stinger menerima penarafan Euro NCAP 5-bintang.

Model asas 2.0L menggunakan tayar 225/45R-18 dengan rim 18-inci semua musim, manakala versi 3.3L V6 dilengkapi dengan tayar Michelin Pilot Sport 4 bersaiz 225/40R-19 di depan dan 255/35R-19 di belakang yang direka khusus untuk Stinger. Breka pula kedua-duanya menggunakan cakera brek Brembo empat-piston bagi brek depan (cakera 13.8-inci) serta dua-piston bagi brek belakang (cakera 13.4-inci) – dengan angkup aluminum sepenuhnya.

Lain-lain ciri yang ada pada Stinger adalah seperti Head-Up Display (HUD) berwarna, Dynamic Bending Light (DBL), Around View (AVM) dengan Driving Rear-View (DRM) Monitors, Integrated Memory System (IMS) untuk pemandu, pengecas telefon tanpa wayar dan cermin sisi elektrokromik untuk mengawal silau lampu kenderaan lain.

Kia Stinger ini ditawarkan di dalam empat plihan warna menarik, terdiri daripada HiChroma Red, Deep Chroma Blue, Panthera Metal dan Aurora Black. Kemasan dalaman model 3.3L V6 hadir dalam pakej merah, sementara model 2.0L GT-Line dalam warna hitam.

Untuk maklumat lanjut berkaitan Kia Stinger, layari laman web CarBase.my.

Kia Stinger GT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required