Kia Stinger buat penampilan sulung umum di Malaysia – adakah ia benar-benar akan dilancarkan pada 2018?

Kia Stinger buat penampilan sulung umum di Malaysia – adakah ia benar-benar akan dilancarkan pada 2018?

Mei lalu, kereta sport empat pintu Kia Stinger dipamerkan di Sabah, tetapi ia bukan untuk tatapan umum kerana diprebiu di acara Konvensyen Pengedar Kia Asia 2017 dan imejnya dikongsi oleh akaun Instagram milik Kia Malaysia dan juga SM Nasarudin iaitu Pengerusi Eksekutif Kumpulan Naza Group of Companies.

Hari ini, model berkenaan telah dipamerkan di MAEPS, Serdang dan ia merupakan prebiu rasmi pertama jentera sport GT dari Korea berkenaan. Walau bagaimanapun, model yang dibawa oleh Naza Kia ke Malaysia kali ini adalah dari versi pemanduan sebelah kiri, bagi tujuan penilaian untuk pasaran tempatan.

Model yang diprebiu tersebut adalah dari varian tertinggi GT, dijana enjin V6 3.3 liter turbo berkembar Lambda II berkuasa 365 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 510 Nm bermula 1,300 hinga 4,500 rpm. Enjin paling berkuasa dalam barisan unit janakuasa Kia berkenaan dipadankan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik.

Kia Stinger buat penampilan sulung umum di Malaysia – adakah ia benar-benar akan dilancarkan pada 2018?

Unit tersebut juga adalah dari versi pacuan semua roda (AWD), dan bermakna kereta ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.9 saat, dengan kelajuan maksima dicatatkan pada 269 km/j.

Model V6 AWD ini juga turut diberikan rim aloi 19-inci bersama tayar 225/40R19 di hadapan serta 255/35R19 dibelakang. Disebalik tayar dan rim berkenaan, Stinger diberikan angkup brek empat-pot dan cakera berliang 350 mm di hadapan dari Brembo serta angkup dua-pot dan cakera 340 mm juga dari pengeluar yang sama di bahagian belakang.

Untuk pasaran global, Stinger turut hadir dengan versi janaan enjin Theta 2.0 liter empat-silinder turbo menjana 255 PS/353 Nm. Ia juga turut hadir dalam versi diesel dengan enjin 2.2 liter turbo berkuasa 200 PS pada takat 3,800 rpm dan tork maksima 440 Nm bermula 1,750 rpm hingga 2,750 rpm – namun model ini berkemungkinan besar tidak akan dibawa ke Malaysia.

Adakah Kia Stinger akan masuk ke pasaran Malaysia? Awal tahun lalu ketika editor kami, Izwaashura Sadali ke Melbourne, Australia untuk menguji Kia Rio 2017, Dato’ Samson Anand George, CEO Kumpulan, Kumpulan Automotif, Naza Corporation Holdings memberitahu kami bahawa pihaknya amat berminat untuk membawa masuk Stinger ke pasaran Malaysia tahun hadapan.

Sebulan sebelum dipamerkan di Sabah, sebuah Kia Stinger yang diselindungkan dengan kit penyamaran dijumpai di semenanjung Malaysia berkemungkinan sedang diuji untuk pasaran tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required