Pada februari lalu, Naza Kia telah menyatakan keyakinan mereka untuk membawa masuk Kia Stinger ke pasaran Malaysia. Walau bagaimana pun, ketika itu, Naza Kia berkata ia adalah bergantung pada keadaan dan permintaan, namun jika rancangan ini dilaksanakan, ia akan sampai ke pasaran kita pada awal tahun hadapan.

Namun menerusi foto spyshot yang tiba di tangan kami ini, kebarangkalian besar perancangan ini nampaknya bakal menjadi realiti tidak lama lagi. Jentera premium berprestasi tinggi ini telah dikesan berada di Malaysia baru-baru ini.

Mengadaptasi imej yang diambil dari model konsep Kia GT yang pernah diperkenalkan di Frankfurt Motor Show 2011, Stinger turut mengekalkan DNA reka bentuknya dengan berberapa perincian dirombak semula. Bahagian hadapannya nampak lebih garang dengan gril “hidung harimau’ yang menjadi signatur model baharu Kia, malahan diapit dengan sepasang lampu berbentuk tirus.

Berbanding pesaing-pesaingnya termasuk BMW 4 Series Gran Coupe, Audi A4, Lexus IS dan Infiniti Q59, Stinger direka lebih panjang dan lebih lebar iaitu dengan ukuran 4,831 mm panjang dan juga 1,869 mm lebar. Jarak roda Stinger juga diukur lebih panjang dari Lexus GS serta Mercedes-Benz CLS dengan dimensi 2,905 mm.

Untuk penjana kuasanya pula, Stinger didatangkan dengan dua enjin berbeza iaitu enjin 2.0 liter empat-slinder turbo berkuasa 255 hp pada takat 6,200 rpm serta tork maksima 353 Nm bermula 1,400 hingga 4,000 rpm. Serta enjin yang lebih berkuasa iaitu 3.3 liter turbo-berkembar V6 Lambda II dengan output 365 hp pada takat 6,000 rpm dan juga tork maksima 510 Nm bermula 1,300 hingga 4,500 rpm. Kia mensasarkan model dengan enjin V6 bakal memberikan pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 5.1 saat dan kelajuan maksima 269km/j.

Kedua-dua enjin ini hanya akan dipadankan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik dari Optima K9, bersama pedal penukar gear serta torque converter jenis Centrifugal Pendulum Absorber (CPA) pertama dari Kia untuk mengurangkan getaran kilasan pada sistem transmisi.

Pelanggan juga diberikan pilihan sama ada model pacuan belakang sepenuhnya dengan LSD mekanikal dibekalkan secara standard, atau model pacuan-semua roda dengan agihan tork lebih ke bahagian belakang bersama sistem Dynamic Torque Vectoring Control yang beroperasi bersama sistem brek.

GALERI: Kia Stinger yang dipamerkan di Australia Open 2017 Februari lalu