Kia Malaysia bakal lancar Grand Carnival, Rio serba baharu dan Optima generasi ke-4 pada 2017 ini

Kia Malaysia bakal lancar Grand Carnival,  Rio serba baharu dan Optima generasi ke-4 pada 2017 ini

Tahun lalu, Kia telah melancarkan dua model baharu iaitu Sportage 2016 dan Sorento 2016 serta dua model facelift; Picanto dan Cerato untuk pasaran Malaysia.

Memperhebatkan lagi langkah lebih agresif untuk tahun 2017, jenama dari Korea Selatan ini akan membawa masuk tiga lagi model serba baharu termasuklah Grand Carnival yang kini sudah pun berada di bilik pameran. MPV bersaiz besar ini telah pun mula menerima tempahan tetapi masih belum dilancarkan secara rasmi.

Menurut Ketua Syarikat Naza Kia Malaysia Sdn Bhd, Nazman S.H.C Yusof, biar pun belum dilancarkan secara rasmi, namun sambutan terhadap Grand Carnival ini begitu positif. “Kami akan melancarkan MPV ini dalam masa terdekat, dan ada juga pembeli terawal yang bakal menerima Grand Carnival sebelum sambutan Tahun Baharu Cina hujung minggu ini,” ujar Nazman.

Grand Carnival hadir dengan dua varian iaitu 2.2D dan 2.2D GS, manakala harganya bermula RM153,888 serta bagi varian dengan spesifikasi paling tinggi, RM181,888. Ia dijanakan oleh enjin 2.2 liter CRDi turbodiesel empat-silinder, membekalkan kuasa sejumlah 200 PS pada 3,800 rpm dan 440 Nm tork dari 1,750 hingga 2,750 rpm. Kedua-dua varian turut dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan.

Klik untuk besarkan

Bukan itu sahaja, Kia Malaysia juga akan membawa masuk model Rio serba baharu ke pasaran Malaysia juga pada tahun ini. Hatchback segmen-B terbaharu ini turut menjalani transformasi gaya yang lebih menarik.

Ini termasuklah lampu nyalaan siang LED berbentuk-U dengan alis dan LED belakang triple 7. Malahan untuk bahagian kabinnya, ia dipadankan dengan rekaan yang lebih beralun dan ergonomik, bersama garisan melintang yang menerbitkan rasa luas. Konsol tengah dihadapkan kepada pemandu dan skrin untuk sistem informasi dan hiburan dijadikan kelihatan seperti terapung.

Sistem informasi dan hiburan yang ditawarkan termasuk satu yang didatangkan dengan skrin sesentuh lima-inci serta sistem navigasi dengan skrin sesentuh tujuh-inci yang mempunyai sistem Kia Connected Services, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Ia juga mempunyai soket USB di hadapan dan belakang.

Malahan, Rio serba baharu ini juga dilengkapi dengan pelbagai aspek keselamatan termasuk Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) , dengan Autonomous Emergency Braking (AEB) dengan pengesan pejalan kaki (dikatakan yang pertama dalam segmennya) dan Lane Departure Warning System (LDWS). Badannya menggunakan 51% besi (sebelum ini 33%) berketahanan tinggi (AHSS).

Klik untuk besarkan

Turut bakal dibawa masuk ke pasaran Malaysia pada 2017 ini ialah model Optima generasi keempat yang diperkenalkan di New York Motor Show 2015. Model Optima serba baharu ini ditampilkan dengan rekaan yang penuh evolusi serta berkongsi banyak persamaan dengan model konsep Kia SPORTSPACE.

Malah penampilan gril hidung harimau pada model Optima baharu ini juga sedikit menonjol seperti model K900. Malah bampar hadapannya juga kelihatan lebih menarik terutamanya dengan lingkaran krom yang menampakkan citarasa lebih premium. Sementara itu, bahagian hud dan rim aloi yang lebih bergaya turut membuatkan Optima ini kelihatan segar.

Walau bagaimana pun, spesifikasi lengkap bagi model Rio serba baharu dan Optima generasi keempat untuk pasaran Malaysia masih belum didedahkan secara terperinci.

Menurut Nazman lagi, pihaknya juga berminat untuk memasarkan Kia Stinger, kereta sport empat-pintu terbaharu yang diperkenalkan di North America International Auto Show, Detroit baru-baru ini. “Jika boleh, kami juga mahu membawa masuk model sport premium Stinger ke pasaran Malaysia, cuma mungkin ia bergantung pada permintaan dan kesesuaiannya,” ujar Nazman.

GALERI: Kia Grand Carnival 2.2D

GALERI: Kia Rio 2017 spesifikasi Eropah

GALERI: Kia Optima generasi ke-empat spesifikasi USA

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required