Kia Stinger – spesifikasi pasaran Eropah didedahkan

Kia Stinger – spesifikasi pasaran Eropah didedahkan

Kia Stinger, kereta sport empat-pintu terbaharu jenama dari Korea berkenaan yang membuka mata peminat automotif di North America International Auto Show, Detroit dengan rekaan yang agak memukau, kini didedahkan spesifikasinya untuk pasaran Eropah.

Bagi pasaran benua berkenaan, Stinger bakal dijana oleh tiga pilihan enjin iaitu 2.2 liter CRDi turbodiesel, empat-silinder petrol 2.0 liter turbo dan juga V6 3.3 liter turbo berkembar. Enjin turbodiesel berkenaan berupaya menjana 200 PS pada takat 3,800 rpm dan tork maksima 440 Nm bermula 1,750 rpm hingga 2,750 rpm, dan membolehkan kereta tersebut memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.5 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 225 km/j.

Untuk enjin 2.0 liter petrol turbo “Theta” pula, ia berupaya menghasilkan 255 PS pada takat 6,200 rpm dan tork maksima bermula 1,400 rpm hingga 4,000 rpm. Manakala varian tertinggi dengan enjin V6 3.3 liter turbo berkembar “Lambda II” pula mampu menjana 370 PS/510 Nm. Dengan kuasa tersebut, model ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.1 saat, menjadikan ia sebagai Kia produksi paling pantas pernah dihasilkan. Varian ini juga disasarkan untuk mencapai kelajuan maksima 270 km/j.

Kia Stinger – spesifikasi pasaran Eropah didedahkan

2018 Stinger

Kesemua enjin ini hanya akan dipadankan dengan kotak gear lapan-kelajuan automatik, bersama pedal penukar gear serta torque converter jenis Centrifugal Pendulum Absorber (CPA) pertama dari Kia untuk mengurangkan getaran kilasan pada sistem transmisi. Kotak gear ini juga menawarkan lima program pertukaran gear dan pendikit berbeza yang boleh dipilih oleh pemandu menggunakan suis Drive Mode Select.

Stinger merupakann sedan pertama dari Kia yang direka bagi menawarkan pilihan pacuan roda belakang atau pacuan semua roda. Model pacuan belakang sepenuhnya dibekalkan dengan LSD mekanikal secara standard, manakala model pacuan-semua roda dengan agihan tork lebih ke bahagian belakang pula turut diberikan sistem Dynamic Torque Vectoring Control yang beroperasi bersama sistem brek.

Menurut Kia, pengendalian Stinger ini ditala di litar Nurburgring di bawah seliaan Albert Biermann, bekas timbalan presiden divisi M BMW. Dengan program talaan yang dilalui oleh Stinger ini, Kia mendakwa model tersebut mampu dipandu di atas apa jua jenis jalan.

Casis Stinger dibina dengan 55% keluli berkekuatan-tinggi yang lebih maju, memberikan pengendalian dan pemanduan yang lebih baik serta mengurangkan NVH. Sistem suspensi Topang McPherson diberikan pada bahagian hadapan dan juga sistem multi-link di bahagian belakang. Kia turut memperkenal penyerap hentak boleh laras elektronik buat pertama kali menerusi Stinger, di gelar Dynamic Stability Damping Control.

Kia Stinger – spesifikasi pasaran Eropah didedahkan

Penyerap hentak berkenaan memberikan lima mod talaan berbeza untuk Stinger, membolehkan pemandu memilih untuk menggunakan mod Eco, Sport, Comfort, Smart atau Personal. Kereta sport empat pintu ini juga diberikan sistem stereng elektrik yang diletakkan pada rak, bagi memberikan respon stereng yang lebih baik serta mengurangkan gegaran yang tidak diperlukan.

Stinger juga diberikan pilihan rim aloi bersama tayar berprestasi tinggi. Model turbodiesel dibekalkan dengan tayar 225/50 R17 manakala model 2.0 liter turbo pula dipadankan dengan tayar 225/45R18. Model V6 yang lebih berkuasa pula diberikan rim aloi 19-inci bersama tayar 225/40R19 di hadapan serta 255/35R19 dibelakang. Disebalik tayar dan rim berkenaan, Stinger diberikan angkup brek empat-pot dan cakera berliang 350 mm di hadapan dari Brembo serta angkup dua-pot dan cakera 340 mm juga dari pengeluar yang sama di bahagian belakang.

Kia Stinger 2018 bakal masuk ke barisan produksi bermula separuh kedua 2017, dan bakal menerjah pasaran Eropah pada suku keempat tahun ini. Harga untuk model ini masih lagi belum diketahui dan bakal diumumkan kemudian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required