Kia Rio 2017 – perincian penuh didedahkan, akan masuk pasaran Eropah suku pertama tahun hadapan

new-kia-rio-exterior-dynamic-3-e1474255960668-850x566bm

Bulan lalu, berita berkenaan kemunculan Kia Rio 2017 sudah tersebar akan dipertonton kepada umum semasa pameran permotoran Paris Oktober nanti. Walaubagaimanapun pada waktu itu, perincian tidak begitu jelas.

Kini, Kia sudah mengeluarkan perincian kenderaan hatchback segmen B terbaharu itu dan ia dijangka berada di pasaran Eropah menjelang suku pertama tahun hadapan.

Direka di Jerman dan California, Kia Rio 2017 berbeza berbanding model sebelumnya dengan bahagian hadapan yang lebih panjang dan profil yang konvensional. Jarak rodanya pula lebih panjang dan C-pillar lebih tegak.

Lebih tepat lagi, Rio 2017 15mm lebih panjang (keseluruhannya 4,065mm), jarak roda bertambah 10mm menjadi 2,580mm, sementara lebarnya pula bertambah 5mm menjadi 1,725mm dan lebih rendah (1,450mm).

new-kia-rio-exterior-dynamic-8-850x558bm

Menyerlahkan lagi penampilannya, terdapat lampu nyalaan siang LED berbentuk-U dengan alis dan LED belakang triple 7.

Pada bahagian dalam, Rio 2017 menggunakan rekaan yang lebih beralun dan ergonomik, dengan garisan melintang yang menerbitkan rasa luas. Konsol tengah dihadapkan kepada pemandu dan skrin untuk sistem informasi dan hiburan dijadikan kelihatan seperti terapung.

Di bawahnya, jumlah butang sudah berkurangan dan pengawal pendingin hawa kini lebih ergonomik.

Sistem informasi dan hiburan yang ditawarkan termasuk satu yang didatangkan dengan skrin sesentuh 5 inci serta sistem navigasi dengan skrin sesentuh 7 inci (yang mempunyai sistem Kia Connected Services, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto). Ia juga mempunyai soket USB di hadapan dan belakang.

new-kia-rio-interior-2-850x558bm

Ciri pilihan tambahan lain termasuk sistem kemasukan tanpa kunci, butang pemula, pengelap cermin dan lampu utama automatik, pemanas tempat duduk dan stereng, Rear Park Assist dengan kamera pandang belakang, dan Automatic Cruise Control dengan pengehad kelajuan. Pembeli juga boleh mendapatkan Red Pack yang menambah kemasan kulit berwarna merah serta konsol tengah bersama perehat tangan.

Bahagian dalam juga diperbaiki dengan lebih ruang, terhasil terutamanya melalui badan yang lebih besar, dan juga rekaan baharu pada trim pintu, kemasan bumbung, papan pemuka dan C-pillar lebih kurus. Ruang simpanan di bahagian belakang dipertingkat sebanyak 37 liter kepada 325 liter.

Pilihan enjin pula termasuk 1.0 liter T-GDI turbo tiga silinder petrol berkemampuan 98hp pada 4,500rpm dan 172Nm pada antara 1,500 hingga 4,000rpm; varian yang dipertingkat pula mempunyai 118hp pada 6,000rpm.

Kedua-dua enjin dijangka mengeluarkan emisi di bawah 100 gram untuk setiap kilometer dan diturunkan lagi dengan adanya sistem Idle Stop and Go (ISG).

Turut akan ditawarkan adalah enjin empat silinder petrol 1.25 liter 82hp/122Nm tork dan varian 1.4 liter diesel turbo 69hp serta 88hp – kedua-duanya mensasarkan pengeluaran karbon di bawah 90 gram bagi setiap kilometer dengan ISG. Enjin 1.25 liter dan 1.0 liter 98hp akan dipadankan dengan transmisi manual lima kelajuan manakala enjin 1.4 liter dan 1.0 liter 118hp didatangkan dengan transmisi enam kelajuan.

Kerangka Rio 2017 lebih keras dan suspensinya ditala semula dengan kadar spring dan penyerap berlainan yang mampu menggabungkan pengendalian lebih baik dan lebih selesa. Crossmember juga lebih keras dan torsion beam belakang ditinggikan untuk stabiliti di kelajuan tinggi.

new-kia-rio-exterior-7-850x567bm

Pada bahagian lain, terdapat penyerap tegak baharu di belakang dan penyerap hadapan diperlengkap dengan teknologi injap pre-loaded linear; memberikan kawalan dan tindak balas stereng yang lebih linear semasa di atas jalan kasar.

Kotak gear stereng yang diubah posisinya juga meningkatkan rasa pengendalian bagi pemandu.

Dari aspek keselamatan, Rio 2017 akan ditawarkan dengan sistem
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), termasuk Autonomous Emergency Braking (AEB) dengan pengesan pejalan kaki (dikatakan yang pertama dalam segmennya) dan Lane Departure Warning System (LDWS). Badannya menggunakan 51 peratus besi (sebelum ini 33 peratus) berkekuatan tinggi (AHSS).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required