Kia Rio 2017 – hatch gen ke-4 sedia diperkenal di Paris

4th-Gen-Kia-Rio-Teasers-03

Paris Motor Show 2016 bakal tiba tidak lama, pastinya mengundang banyak kemasukan model konsep, yang bakal diperkenalkan dan sebagainya, bagi mewarnai pentas pameran. Tidak ketinggalan pastinya Kia Rio 2017 yang bakal mengambil tempatnya, bagi memberitahu dunia, generasi ke-empat hatch ini bersedia menggegar dunia.

Jika model semasa segmen-B ini memiliki bentuk rekaan yang lebih umum dan ia dikekalkan, namun bagi generasi terbaharu ini, ia tampil dengan garisan yang lebih lurus dan permukaan yang lebih diperkemaskinikan, memberikan karakter yang lebih segar.

Tiada lagi juntaian yang lebih panjang di bahagian hadapan mahu pun bonet, jarak roda yang lebih panjang dan C-pillar yang lebih tegak, berbanding Rio sedia ada. Hasilnya, ia kelihatan lebih berkeyakinan dengan penampilan yang lebih seimbang, ujar Kia. Malah kelihatan lampu nyalaan siang LED berbentuk-U dengan alis dan signitur LED belakang “triple 7” yang kelihatan menyerlahkan lagi gaya Rio 2017 ini.

Malah rekaan Rio baharu ini dikepalai oleh pusat rekanan Kia di Jerman dan California, dengan kerjasama lebih rapat bersama pusat rekaan utama di Namyang, Korea. Malah Kia turut menjanjikan “teknologi keselamatan dan praktikaliti mendahului kelasnya, menampilkan elemen sambungan terkini, dan memberikan pengendalian yang lebih berkarakteristik.”

Menerusi perkhabaran ini, turut disebarkan lakaran papan pemuka model baharu ini, yang kelihatan menampilkan ciri lebih moden. Malah ia juga bersifat lebih sporty dan minimalis, dengan skrin sentuh lebih besar, kawalan penghawa dingin, dan barisan rocker switches.

Rio baharu ini, bakal sebaris dengan Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Renault Clio dan Peugeot 208 di Eropah – merupakan model paling penting bagi jenama ini. Malah, Kia merupakan antara jenama paling laris di pasaran global iaitu mampu mencatatkan jualan sehingga 473,000 unit di seluruh dunia pada tahun 2015. Rio 2017 ini dijangka memasuki produksi pada akhir tahun ini untuk pasaran Eropah.

GALERI: Spyshot Kia Rio 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required