Proton kini berjaya lepasi angka jualan keseluruhan 2018, Saga kembali jadi sedan segmen A terlaris

Proton kini berjaya lepasi angka jualan keseluruhan 2018, Saga kembali jadi sedan segmen A terlaris

Setakat penghujung bulan September 2019, Proton mendakwa syarikat itu telah berjaya menjual sejumlah 70,330 unit kenderaan yang telah didaftarkan bagi pasaran domestik dan eksport. Angka berkenaan juga telah mengatasi angka jualan keseluruhan bagi tahun lalu, yang hanya mencatatkan 64,744 unit terjual.

Bukan itu sahaja; selari dengan perkembangan terbaru ini, Proton juga telah mencapai pegangan saham tertinggi dalam tempoh 66 bulan terakhir. Pada September 2019, Proton mencatatkan jualan sebanyak 8,934 unit (domestik dan eksport), mewakili lonjakan pertumbuhan sebanyak 97% jika dibandingkan dengan jualan pada Ogos 2019 yang mencatatkan 4,524 unit. Angka ini kemudiannya menyumbang kepada peningkatan kadar pegangan dalam pasaran Proton dengan anggaran mencecah 20.2% – tertinggi bagi tempoh 66 bulan sebelum ini.

Model paling laris sepanjang bulan September 2019 pula ialah Saga; sebanyak 3,994 unit telah diserahkan bulan lalu, dan menjadi jumlah serahan tertinggi model Proton untuk tahun 2019. Angka itu juga bermaksud Saga kini merupakan sedan segmen A pilihan terlaris di Malaysia, kedudukan yang berjaya diraih semula selepas hampir tiga tahun tidak diduduki.

Proton kini berjaya lepasi angka jualan keseluruhan 2018, Saga kembali jadi sedan segmen A terlaris

“Dengan jumlah yang melebihi volume jualan keseluruhan untuk tahun 2018 yang berjaya dicapai dalam tempoh hanya sembilan bulan sahaja pada 2019 ini, Proton yakin untuk mensasarkan angka jualan terbaik sejak tahun 2015. Apa yang lebih penting adalah Saga telah kembali di kedudukan nombor satu dalam segmennya. Meskipun baru dilancarkan kurang dua bulan lalu, sambutan daripada rakyat Malaysia terhadapnya sangat positif,” jelas CEO Proton, Dr Li Chunrong.

Selain itu, Proton X70 juga mengekalkan kedudukannya sebagai SUV paling laris di dalam segmennya. Untuk meraikan prestasi positif itu, Proton kini memberi tawaran tambahan kepada pembeli sepanjang bulan Oktober. Selain tawaran sedia ada seperti servis buruh percuma selama lima tahun, jaminan perbatuan tanpa had selama lima tahun serta pakej data Internet selama 5 tahun yang ada di dalam setiap unit, terdapat juga tawaran pakej insurans bersubsidi dan insentif overtrade bernilai sehingga RM2,000 menanti pembeli.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required