SPYSHOT: Proton X50 di uji bersama X70 CKD dengan logo disembunyikan – Proton bakal lancar logo baru?

SPYSHOT: Proton X50 di uji bersama X70 CKD dengan logo disembunyikan – Proton bakal lancar logo baru?

Rancak betul Proton uji SUV segmen-B baharu mereka, Proton X50 buat masa sekarang – minggu lepas, model tersebut dilihat sedang diuji di Lebuhraya Pantai Timur (LPT), dan ia kini dijumpai sekali lagi, kali ini oleh pembaca Wan Yoi, dilihat bersama abang longnya iaitu Proton X70.

Proton X70 tersebut berkemungkinan adalah dari versi pemasangan tempatan yang diproduksi di kilang Proton, Tanjong Malim, dijadualkan akan dilancarkan pada suku keempat tahun ini. Apa yang menarik perhatian adalah, kesemua logo Proton – pada keempat-empat rim dan gril hadapan – telah ditutup dengan pelekat penyamaran. Adakah petanda bahawa Proton akan memperkenalkan logo baharu selepas ini?

Apa yang kita tahu setakat ini, fasiliti Proton di Tanjong Malim sudah pun lengkap, dan unit ujian pemasangan lengkap pertama sudah pun keluar dari barisan produksi tersebut pada 10 April lalu, menurut CEO Proton, Dr. Li Chunrong.

Beliau juga mengesahkan bahawa penggunaan bahan tempatan pada model CKD akan ditambah secara berperingkat untuk menepati komitmen Proton kepada vendor mereka – syarikat ini telah mengambil masa hampir 20 bulan untuk menyediakan X70 CKD tersebut.

Imej bayangan digital Proton X50 oleh Theophilus Chin

Dengan kedudukan parkir bersebelahan, kita dapat lihat dan mudah untuk membayangkan bagaimana perbezaan saiz antara kedua-dua model ini. Jelas, model segmen-B Proton X50 berkenaan adalah sedikit lebih rendah dari X70 dari segmen-C.

Satu lagi yang boleh anda perhatikan, unit yang dijumpai kali ini mungkin dari varian tertinggi, memandangkan ia menerima spoiler belakang yang lebih tinggi berbanding unit yang dijumpai di LPT tempoh hari. Ia juga nampaknya diberikan rim 18-inci dengan elemen jejari turbin, dibaluti tayar 215/55R18.

Seperti yang telah disebut banyak kali sebelum ini, SUV yang paling ditunggu ini dihasilkan dari Geely Binyue pasaran China, dihasilkan dengan asas platform Modular Architecture Segmen B (BMA). Ia menampilkan dimensi ukuran 4,330 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,609 mm tinggi dan jarak roda 2,600 mm.

SPYSHOT: Proton X50 di uji bersama X70 CKD dengan logo disembunyikan – Proton bakal lancar logo baru?

Unit ujian Proton X50 yang dijumpai di LPT sebelum ini

Di China, ia hadir dengan dua pilihan enjin iaitu 1.0 liter turbo berkuasa 135 hp/205 Nm, 1.5 liter turbo dengan suntikan bahan api terus berkuasa 174 hp/255 Nm.

Proton X50 mungkin akan dihasilkan dengan penawaran enjin 1.5L turbo, yang dibangunkan bersama Volvo dan dipadankan bersama kotak gear automatik klac berkembar tujuh-kelajuan. Selain enjin ini, Binyue pasaran China juga didatangkan dalam versi PHEV, yang menggunakan padanan enjin 1.5 liter, motor elektrik dan pek bateri, mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 255 hp/415 Nm.

Antara ciri menarik SUV ini, ia hador dengan pelbagai sistem bantuan pemanduan, dan mendapat pengiktirafan sistem pemanduan automatik tahap 2. Kelengkapan tersebut termasuk Cruise Control Pintar yang menggunakan kombinasi radar gelombang-milimeter dan kamera berdefinasi tinggi, membolehkan ia mengikut aliran trafik di hadapan pada kelajuan hingga 150 km/j, serta mampu menukar lorong sendiri.

Apa lagi yang kami tahu setakat ini berkenaan Proton X50? Anda boleh baca pada artikel khas di PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required