SPYSHOT: Geely Binyue – model asas Proton X50 dijumpai sedang diuji atas Lebuh Raya Pantai Timur

SPYSHOT: Geely Binyue – model asas Proton X50 dijumpai sedang diuji atas Lebuh Raya Pantai Timur

Nampaknya ada lagi orang yang telah terserempak dengan Geely Binyue, sedang diuji atas jalan di Malaysia. Kali ini di Lebuh Raya Pantai Timur, oleh pembaca kami, Hannis Farhan. SUG segmen B Geely ini telah menarik perhatian, dan ramai yang memuji gaya, kelengkapan serta penawaran enjinnya.

Ramai yang memanggil model ini sebagai Proton X50, dan ia akan diambil sebagai model SUV kedua pengeluar tempatan ini. Dengan harga yang betul, ia boleh menjadi lebih popular berbanding X70. Berdasarkan rekaan diffuser serta empat muncung ekzosnya, unit prototaip dalam gambar ini mungkin dikuasakan oleh enjin tiga silinder 1.5 liter turbo.

Walaubagaimanapun, ia tidak datang dengan spoiler besar seperti Binyue biasa yang dilancar di China, dan dipasang dengan unit lebih kecil seperti pada model plug-in hybrid. Rim seperti menggunakan tona dua warna manakala kedudukan stereng pula tidak diketahui kerana cerminnya begitu gelap.


Lakaran kemungkinan rupa Proton X50

Geely Binyue dibina atas platform Modular Architecture Segmen B (BMA), dengan ukuran 4,330 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,609 mm tinggi dan jarak roda 2,600 mm. Di China, pilihan enjin pula ada dua iaitu 1.0 liter turbo berkuasa 135 hp/205 Nm dan 1.5 liter turbo dengan suntikan bahan api terus berkuasa 174 hp/255 Nm.

Model yang mungkin tiba di pasaran kita adalah yang menggunakan enjin 1.5L turbo, yang dibangunkan bersama dengan Volvo dan dipadankan bersama kotak gear automatik klac berkembar tujuh-kelajuan. Selain enjin ini, Binyue juga didatangkan dalam versi PHEV, yang menggunakan padanan enjin 1.5 liter, motor elektrik dan pek bateri, mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 255 hp dan 415 Nm tork.

Antara ciri menarik SUV ini adalah ia diberikan pelbagai sistem bantuan pemandu, dengan mendapat pengiktirafan sistem pemanduan automatik tahap 2. Kelengkapan tersebut termasuk Cruise Control Pintar yang menggunakan kombinasi radar gelombang-milimeter dan kamera berdefinasi tinggi, membolehkan ia mengikut aliran trafik di hadapan pada kelajuan hingga 150 km/j, serta mampu menukar lorong sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required