RRJ Capital naikkan tawaran sebanyak RM3.5b untuk beli PLUS, cadang JV dengan dana persaraan nasional

RRJ Capital naikkan tawaran sebanyak RM3.5b untuk beli PLUS, cadang JV dengan dana persaraan nasional

Selepas Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) selaku pemegang saham terbesar PLUS Malaysia Berhad (PLUS) menolak sebarang tawaran untuk mengambil alih syarikat konsesi itu, RRJ Capital Ltd yang dilaporkan sebelum ini berminat untuk membeli PLUS telah menaikkan tawaran sebanyak RM3.5 bilion berbanding RM3 bilion yang ditawarkan sebelum ini.

Laporan Berita Harian menyebut, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif RRJ Capital, Richard Ong, berkata, cadangan tawaran yang telah ditambah baik itu turut mencadangkan yang kerajaan tidak perlu membayar kepada PLUS sebanyak RM2 bilion sehingga 2023.

Selain itu, Ong turut mencadangkan pembentukan usaha sama (JV) 50-50 di antara firma pelaburan itu dengan dana persaraan nasional seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Tabung Haji, Permodalan Nasional Bhd (PNB) atau Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) (KWAP). Ia bagi membolehkan kerajaan untuk terus mengekalkan kepentingan mereka dan juga Bumiputera di dalam PLUS sebanyak 50%.

“Menerusi pengambilalihan ini, dari segi kadar pembayaran tol, kami mencadangkan pengurangan 30% kepada kereta yang berharga RM50,000 ke bawah, 20% untuk kereta berharga di antara RM50,001-RM100,000. Manakala diskaun 10% kepada kereta bernilai RM100,001-RM150,000 dan bagi kereta bernilai lebih RM150,000, kadar tol dikekalkan. Kami juga ingin mencadangkan supaya kadar tol untuk kereta mewah dinaikkan kepada satu kadar yang akan ditetapkan kelak.

RRJ Capital naikkan tawaran sebanyak RM3.5b untuk beli PLUS, cadang JV dengan dana persaraan nasional

“Bagi pemandu dari isi rumah berpendapatan 40% terendah (B40), mereka akan menerima pengurangan tol dalam jumlah yang besar dan pada kadar yang segera membabitkan nilai lebih RM1 bilion setahun” katanya.

Jelasnya lagi, harga kereta baharu akan dijadikan sebagai penanda aras untuk menentukan kelayakan pengurangan kadar tol bagi pengguna di lebuh raya milik PLUS.

“Sebagai contoh, jika anda memiliki sebuah kereta Proton yang berharga RM40,000 dan dibeli pada tahun 2015, maka anda layak menikmati diskaun 30%s itu,” katanya.

Selain itu, RRJ Capital juga bercadang untuk membawa masuk teknologi moden dan terkini termasuk sistem baharu EZPASS ke dalam pengurusan lebuh raya itu dan mahu menghapuskan pondok dan palang tol. Di mana pihaknya akan beralih kepada sistem pembayaran lebih canggih menggunakan bacaan pada nombor pendaftaran kereta dan tidak memerlukan kereta untuk berhenti seperti sistem semasa, sekali gus mengurangkan kesesakan di plaza tol.

RRJ Capital naikkan tawaran sebanyak RM3.5b untuk beli PLUS, cadang JV dengan dana persaraan nasional

“Selain itu, kami bercadang memperkenalkan laluan ekspres khas untuk kereta yang membawa tiga dan empat penumpang pada waktu puncak. Ini secara tidak langsung akan menggalakkan orang ramai untuk berkongsi kereta pada masa akan datang.

“Namun, saya ingin tegaskan bahawa apa yang penting bukanlah mengenai RRJ Capital berjaya membeli PLUS, tetapi sesiapa sahaja yang menjadi pemilik PLUS nanti akan melaksanakan kerja naik taraf yang besar yang amat penting untuk dilakukan kepada lebuh raya ini.

“Ia seperti penggunaan lampu LED berasaskan solar, tiada lagi pondok tol, naik taraf bahu jalan, pengenalan EZ PASS dan apa yang paling penting ialah pengurangan 30% tarif tol untuk mengurangkan beban kepada pemandu B40 yang perlu dilakukan segera dan bukan lagi 10 tahun akan datang,” katanya.

Hari ini juga, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir berkata, kerajaan bersedia untuk mengkaji secara mendalam mengenai penjualan PLUS. “Penghapusan segera tol tidak boleh dilakukan kerana ia memerlukan pembelian oleh kerajaan. Ini berdasarkan dapatan satu kajian mendalam yang dilakukan mengenai perkara itu. Tetapi menurunkan bayaran tol boleh dipikul. Jika ada (pihak) swasta yang (mengutarakan cadangan) akan kurangkan tol, cadangan mereka boleh dipertimbang,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Predict Malaysia vehicle sales data for September 2019 by brand:
    1. Perodua @ Mumm-Ra 15900 units
    2. Proton @ Thundercats 8934 units
    3. Honda 6200 units
    4. Toyota 4900 units
    5. Nissan 1800 units

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required