Program Subsidi Petrol (PSP) bantuan tepat untuk golongan yang lebih memerlukan – Tun Mahathir

Program Subsidi Petrol (PSP) bantuan tepat untuk golongan yang lebih memerlukan – Tun Mahathir

Kajian sistem subsidi petrol bersasar, Program Subsidi Petrol (PSP), yang diumumkan semalam mengundang pelbagai respon dari rakyat, dan ramai yang kurang berpuas hati dengan mekanisme yang bakal dilaksanakan ini. Ada yang beranggapan, subsidi sebanyak RM30 sebulan untuk pemilik kereta 1.6L dan RM12 sebulan untuk pemilik motosikal kurang daripada 150cc, yang terdiri daripada penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) yang merupakan golongan berpendapatan rendah (B40) tidak mencukupi.

Walau bagaimana pun, ini respon daripada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir mengenai isu yang sedang hangat diperkatakan.

“Mengikut kajian (untuk subsidi ini), ada sebahagian golongan B40 yang memiliki sehingga enam kereta, tapi tetap dapat nikmati subsidi petrol. Jadi sekarang, kita beri untuk satu kereta sahaja kalau mereka daripada B40. Kita tak boleh bagi subsidi kepada orang kaya.

Program Subsidi Petrol (PSP) bantuan tepat untuk golongan yang lebih memerlukan – Tun Mahathir

“Kita lihat subsidi lama, (mereka) yang guna Rolls-Royce dapat subsidi, tak akan kita nak sokong,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia.

Sehubungan itu, tegas Dr. Mahathir, pelaksanaan PSP dirangka oleh Kerajaan Pakatan Harapan (PH) khusus untuk golongan B40 yang memiliki sebuah kenderaan di bawah 1,600cc atau 1.6 liter.

“Ini bantuan tepat kepada mereka yang perlu bantuan, bukan orang ada Roll-Royce, ada dua tiga buah pun dapat subsidi daripada kerajaan,” katanya di lobi Parlimen pagi tadi.

Menerusi pengumuman mengenai PSP yang dilakukan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail semalam, mengumumkan kira-kira 2.9 juta penerima BSH akan mendapat manfaat daripada PSP bermula 1 Januari tahun depan. Walau bagaimana pun, di Sabah dan Sarawak, tiada skim subsidi akan dilaksanakan, tetapi harga RON95 akan ditetapkan pada RM2.08 (termasuk Wilayah Persekutuan Labuan).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required