Diskaun bayaran premium insurans kenderaan untuk pemandu berhemah mulai Jan 2020 – Anthony Loke

Diskaun bayaran premium insurans kenderaan untuk pemandu berhemah mulai Jan 2020 – Anthony Loke

Pada November 2018, Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook mengumumkan pemandu berhemah di negara ini bakal menerima ganjaran yang berupa rebat petrol dan tol mulai 2019. Namun sehingga sekarang, ia tidak ada sebarang khabar berita.

Mei 2019 pula, kerajaan telah berbincang dengan pemain dalam industri insurans untuk memberikan kadar premium insurans yang lebih rendah kepada pemandu berhemah yang mempunyai rekod baik. Dan perkara ini ada khabar lanjutannya apabila semalam Loke mengumumkan pemberian diskaun bayaran premium insurans tersebut akan dilaksanakan mulai Januari 2020.

“Melalui inisiatif itu, pemandu yang tidak pernah memiliki rekod melakukan kesalahan jalan raya akan diberikan ganjaran seperti pengurangan premium insurans atau tambahan diskaun ke atas NCD yang tidak mempunyai tuntutan kemalangan. Proses mengemaskini perkongsian maklumat pemandu daripada rekod sistem Mysikap milik Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) kini di peringkat akhir,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Tambahnya lagi, perbincangan bersama Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) juga telah dilakukan yang turut bersetuju langkah tersebut dilaksanakan untuk meningkatkan tahap keselamatan di jalan raya.

“Semua mekanisme diperlukan bagi menikmati pemberian diskaun itu sudah di peringkat akhir penyediaan dan akan diumumkan hujung tahun ini,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat agung tahunan Majlis Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MKJR) ke-60 yang berlangsung semalam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Koh Poh Heang on Oct 09, 2019 at 11:23 am

    Suggestions to Mr Anthony .1.All Vehicle a bove 15 year must go through puspakom test.2.All driver a bove 70 years old must go through driving test but different with current test to get driving license.3.All motorbike above 5 years must go through puspakom test.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required