Kadar insurans bagi pemandu berhemah dengan rekod baik akan dikurangkan sebagai ganjaran – Menteri

Kadar insurans bagi pemandu berhemah dengan rekod baik akan dikurangkan sebagai ganjaran – Menteri

Kerajaan ketika ini sedang berbincang dengan pemain dalam industri insurans untuk memberikan kadar premium insurans yang lebih rendah kepada pemandu berhemah yang mempunyai rekod baik. Ini adalah usaha untuk mengubah tabiat pemanduan di jalanraya, seperti yang didedahkan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke semalam.

“Kenderaan dan jalanraya yang lebih selamat adalah sangat penting, tetapi pemanduan selamat oleh pemandu juga menjadi kunci utamanya. Sebab itu kementerian sedang giat untuk memupuk dan mempromosi budaya jalan raya dan pemanduan yang lebih selamat,” ujar Anthony ketika majlus pelancaran kempen Drive for Life oleh Bosch Automotive Aftermarket Malaysia.

“Sebab itu saya sendiri sangat yakin cara ini boleh jadi sangat berkesan. Bagi pemandu dengan tabiat pemanduan yang buruk, kita perlu kenakan hukuman. Sudah tentu ini akan menjadikan saya kurang popular dalam sesetengah kalangan pemandu – orang mengkritik kementerian kerana melaksanakan tindakan keras dalam penguatkuasaan – tetapi bagi saya, ini soal kepentingan negara, dan kita perlu bersedia untuk membuat keputusan yang betul. Penguatkuasaan perlu ketat dan adil,” tambah beliau.

“Perlu ada satu cara atau skim untuk memberikan kelebihan kepada pemandu-pemandu yang berhemah dan patuh di jalanraya. Harapnya dengan cara ini, lebih ramai pemandu mengubah sikap mereka ketika memandu. Usaha ini yang kami ingin laksanakan dalam tempoh beberapa bulan lagi,” jelas Anthony.

Kadar insurans bagi pemandu berhemah dengan rekod baik akan dikurangkan sebagai ganjaran – Menteri

Skim kelebihan ganjaran ini adalah “menang-menang” antara pengguna dan juga industri insurans. “Saya telah berbincang dengan beberapa pihak berkepentingan, termasuk syarikat insurans, untuk mewujudkan satu kaedah bagaimana kita boleh memberi ganjaran kepada pemandu yang baik da berhemah. Sebagai contoh, sekiranya mereka tidak mempunyai sebarang saman trafik, ganjaran bagaimana yang wajar diberikan oleh syarikat-syarikat insurans; mungkin dalam bentuk penguranga kadar premium insurans.

“Ini situasi menang-menang keranan sekiranya kita mampu melahirkan generasi pemandu yang berhemah di jalanraya, industri dan syarikat insurans juga akan mendapat manfaat kerana tidak perlu membayar tuntutan insurans dalam jumlah yang besar kerana kurangnya kemalangan.”

Bagi kerajaan, habuannya bukanlah dalam bentuk wang ringgit. “Kerajaan hanya ingin melihat jumlah kemalangan dapat dikurangkan, sekaligus menjadikan jalanraya kita lebih selamat,” ujar beliau. Kerajaan ketika ini dalam fasa akhir perbincangan dengan Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) serta pemain-pemain utama insurans automotif untuk menentukan ganjaran yang akan diberikan itu.

Industri insurans kenderaan sedang menjalani fasa liberalisasi ketika ini, dijadualkan berlangsung sepenuhnya pada 2019. Berbeza dengan tarif tetap yang dikenakan dulu, syarikat insurans kini bebas untuk meletakkan harga dan tahap perlindungan, dan kadar premium itu nanti turut akan ditentukan oleh profil risiko pengguna itu sendiri. Cara ini sudah diamalkan di banyak negara; pengguna dengan rekod baik, misalnya dengan JPJ atau PDRM, akan tergolong dalam kelompok berisiko rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required