KPDNHEP gesa semua pengusaha stesen minyak pastikan aspek keselamatan pada tahap terbaik

KPDNHEP gesa semua pengusaha stesen minyak pastikan aspek keselamatan pada tahap terbaik

Demi mengurangkan risiko kemalangan jiwa dan harta termasuk melibatkan insiden kebakaran, semua pengusaha stesen minyak di seluruh negara digesa untuk meningkatkan aspek keselamatan di premis masing-masing pada tahap terbaik.

Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Ariffin Samsudin berkata, peranan itu perlu dikongsi bersama oleh pengguna dengan mengelak daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mencetuskan kebakaran.

“Kita lihat masih ada lagi pengguna yang menghisap rokok dan menggunakan telefon bimbit ketika mengisi minyak, ini boleh menyebabkan kebakaran seterusnya membahayakan keselamatan semua orang yang berada di premis itu,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

KPDNHEP gesa semua pengusaha stesen minyak pastikan aspek keselamatan pada tahap terbaik

Untuk pengetahuan, mereka yang didapati merokok di kawasan stesen minyak boleh dikenakan tindakan mengikut Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun sekiranya sabit kesalahan.

Dalam hal yang berkaitan, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Jalil, Jalailudin Abdul Mubin pula menyarankan pengusaha stesen minyak agar meletakkan iklan video berkaitan langkah-langkah keselamatan termasuk cara menggunakan alat pemadam api supaya dapat ditonton pengguna ketika sedang mengisi minyak.

“Ini kerana bukan semua orang tahu cara mengendalikannya. Perlu juga memaparkan bagaimana untuk kenal pasti bahan punca kebakaran antaranya pepejal, cairan seperti petrol dan peralatan elektrik,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required