Program Subsidi Petrol: Masalah kebocoran data akaun bank penerima berjaya diselesaikan – KPDNHEP

Program Subsidi Petrol: Masalah kebocoran data akaun bank penerima berjaya diselesaikan – KPDNHEP

Baru-baru ini kecoh mengenai kebocoran nombor akaun bank penerima Program Subsidi Petrol (PSP) yang terdedah di portal rasmi PSP membuatkan golongan penerima terbabit panik seketika. Walau bagaimana pun, tindakan pantas yang diambil oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) berjaya menyelesaikan masalah ini dalam waktu yang singkat sebaik sahaja laporan diterima.

Menurut Menteri KPDNHEP, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, langkah pembetulan telah dilakukan ke atas portal tersebut oleh pasukan kementerian yang bertanggungjawab dalam masa beberapa jam selepas masalah itu dilaporkan.

“Masalah itu berlaku dalam tempoh yang tidak panjang dan ia telah segera diperbaiki dan sistem itu berjaya dilindungi serta keselamatan data penerima adalah terjamin,” katanya menerusi laporan oleh Bernama.

Tambahnya lagi, lebih 1.6 juta hits diterima dalam masa tiga hari sejak portal tersebut dilancarkan. “Untuk tiga hari pertama sehingga 17 Oktober, sebanyak lebih 218,000 permohonan PSP yang layak dan dikemas kini dicatatkan oleh portal terbabit. Melalui jumlah tersebut menunjukkan bahawa kepentingan portal PSP untuk memastikan golongan yang layak berada dalam senarai menerima bantuan bersasar berkenaan.

“Fokus kementerian sekarang adalah memastikan agar tiada yang tercicir, jadi kita mengajak rakyat untuk semak di portal dan semua talian KPDNHEP bagi mengemas kini maklumat mereka,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required