Program Subsidi Petrol: Penerima BSH sudah boleh semak kelayakan menerusi portal khas KPDNHEP

Program Subsidi Petrol: Penerima BSH sudah boleh semak kelayakan menerusi portal khas KPDNHEP

Bagi penerima Bantuan Sara Hodup (BSH) daripada golongan berpendapatan rendah (B40), kini sudah boleh menyemak kelayakan bagi Program Subsidi Petrol (PSP) seperti yang dibentangkan dalam Belanjawan 2020 minggu lalu.

Semakan kelayakan tersebut boleh dibuat menerusi portal psp.kpdnhep.gov.my. dan menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, sekiranya ada nama penerima bantuan yang tercicir, mereka boleh melengkapkan maklumat melalui fungsi rayuan dalam portal itu.

“Data penerima PSP daripada golongan B40 itu adalah berdasarkan data asas penerima BSH yang diperoleh daripada Kementerian Kewangan, dan ia disilang semak dengan data pemilikan kenderaan daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Silang semak dilakukan berdasarkan kriteria pemilikan kenderaan yang layak untuk bantuan PSP. Hasil silang semak ini, kementerian mengenal pasti 2.9 juta penerima bantuan PSP daripada golongan B40 yang layak untuk menerima subsidi ini.

Program Subsidi Petrol: Penerima BSH sudah boleh semak kelayakan menerusi portal khas KPDNHEP

“Walaubagaimanapun, saya ingin menekankan bahawa data ini masih memerlukan penambahbaikan dan ingin memohon rakyat dalam kategori B40 untuk menyemak status mereka,” katanya menerusi laporan yang disiarkan oleh Bernama.

Beliau berkata jika ada daripada golongan yang layak menerima BSH dan memiliki kenderaan sepertimana kriteria dalam PSP tetapi belum berdaftar dengan BSH, mereka diminta untuk segera mendaftar program BSH dengan Kementerian Kewangan.

“Jika anda adalah penerima BSH tetapi baru membeli kenderaan yang layak, sila mendaftar kenderaan anda dengan JPJ dan membuat permohonan baharu di portal PSP,” katanya.

Walau bagaimana pun, beliau berkata, semakan kelayakan tersebut tidak termasuk golongan bukan penerima BSH yang diumumkan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng baru-baru ini.

“Proses serta tarikh permohonan baharu untuk penerima PSP daripada golongan bukan penerima BSH akan diumumkan setelah butiran pelaksanaannya diperhalusi bersama Kementerian Kewangan,” jelasnya lagi.

Sebarang pertanyaan boleh diajukan terus melalui hotline 1800886800, e-mel: [email protected] atau melalui aplikasi WhatsApp di nombor 019-2786356.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Liew Chew Yuen on Nov 11, 2019 at 1:58 pm

    To check whether l am eligible for the petrol subsidi program

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  • chai chiew fah on Nov 14, 2019 at 2:48 pm

    To check whether I am eligible.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • YEOW YU SENG on Nov 15, 2019 at 12:00 am

    Saya adalah menerima BSH tetapi nombor motosikal PNT 1795
    yang saya pandu atas nama anak lelaki bernama YEOW FOO HWANG ; Adakah dapat menerina PSP

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Ee Hock Chuan on Dec 13, 2019 at 10:04 pm

    Am I eligible for the petrol subsidy.Tq

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required