Belanjawan 2020: Bukan penerima BSH juga boleh menikmati Kad95 subsidi petrol jika menepati kriteria

Belanjawan 2020: Bukan penerima BSH juga boleh menikmati Kad95 subsidi petrol jika menepati kriteria

Semasa pembentangan Belanjawan 2019, kerajaan telah mengumumkan pemberian subsidi petrol RON95 bersasar, namun perincian pemberiannya baru sahaja diumum beberapa hari lalu. Syarat pertama adalah anda perlu tersenarai sebagai penerima Bantuan Sara Hidup (BSH).

Bagaimanapun semasa pembentangan Belanjawan 2020 sebentar tadi, terdapat satu lagi kemas kini. Walaupun anda tidak tersenarai dalam golongan penerima BSH, anda masih layak menerima subsidi petrol ini sekiranya pendapatan berada kurang di bawah RM4,000 dan syarat pemilikan kenderaan sama yang telah ditetapkan untuk kelompok penerima BSH ditepati.

Seterusnya, mereka yang layak tidak boleh memiliki lebih daripada dua kereta dan dua motosikal dalam satu-satu masa. Kelayakan bagi kereta adalah seperti berikut; kapasiti enjinnya di bawah 1,600 cc, atau bagi yang melebihi 1,600 cc usia kenderaan perlu lebih daripada 10 tahun. Bagi motosikal pula, kapasiti enjin mestilah kurang daripada 150 cc. Bagi enjin 150 cc ke atas pula, hanya motosikal yang berusia melebihi tujuh tahun layak menerima subsidi berkenaan.

Belanjawan 2020: Bukan penerima BSH juga boleh menikmati Kad95 subsidi petrol jika menepati kriteria

Bagi golongan penerima BSH, kerajaan akan membayar semula jumlah subsidi ke dalam akaun bank berdaftar penerima dengan kekerapan sekali setiap empat bulan. Sebagai contoh, bagi pemilik kereta, RM30 merupakan jumlah subsidi yang terlibat setiap bulan (bagi sebuah kereta), maka RM120 akan dimasukkkan ke dalam akaun mereka.

Begitu juga dengan pemilik motosikal. Mereka yang layak akan menerima subsidi RM12 setiap bulan bagi satu motosikal, maka RM48 akan dimasukkan ke dalam akaun mereka setiap empat bulan. Walaupun penerima boleh memiliki dua kereta dan dua motosikal yang mematuhi syarat, subsidi cuma akan diberi untuk satu kenderaan sahaja.

Sementara itu, bagi golongan bukan penerima BSH, subsidi akan diberi melalui Kad95, yang berjumlah 30 sen/liter terhad hingga 100 liter sebulan untuk kereta dan 40 liter sebulan untuk motosikal. Subsidi cuma layak diberi sekiranya harga pasaran RON95 melebihi RM2.08 seliter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required