Lima juta penerima subsidi minyak M40 dikenalpasti

Lima juta penerima subsidi minyak M40 dikenalpasti

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail telah mengesahkan, sebanyak lima juta lagi penerima termasuk daripada golongan isi rumah berpendapatan pertengahan 40 peratus (M40) sedang dikenal pasti untuk menerima bantuan Program Subsidi Petrol (PSP) menerusi Kad95 yang akan dilaksanakan bermula tahun depan.

Katanya, setakat ini kira-kira tiga juta data penerima PSP terdiri daripada golongan isi rumah berpendapatan rendah (B40) sudah berjaya direkodkan. Manakala baki lima juta penerima lagi perlu dicari segera memandangkan Kementerian Kewangan memperuntukkan sebanyak RM2.2 bilion melibatkan lapan juta penerima untuk program berkenaan bagi 2020.

“Kumpulan penerima dalam kalangan M40 dikenali sebagai ‘bukan penerima Bantuan Sara Hidup (BSH)’ dan kami akan berbincang dengan Menteri Kewangan tentang mekanisme khusus bagi tujuan pengumpulan data kumpulan berkenaan.

Tambahnya lagi, pendaftaran untuk penerima daripada golongan B40 dan BSH sehingga kini masih dibuka, manakala tempoh pendaftaran dan semakan bagi kumpulan M40 pula akan dimaklumkan kemudian.

Lima juta penerima subsidi minyak M40 dikenalpasti

“Di mana satu pendekatan untuk kutipan data perlu dirangka, untuk B40 dah ada tapi M40 belum ada dan harus dikenal pasti pendekatan tepat bagi memastikan tiada yang ketinggalan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Subsidi Kad95 ini akan diberikan kepada pengguna yang mempunyai pendapatan di bawah RM4,000, yang tidak layak menerima BSH disebabkan beberapa faktor.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, sistem Kad95 ini akan diimplementasikan pada suku pertama tahun 2020. Di mana penerima Kad95 akan menikmati subsidi minyak sebanyak 30 sen untuk setiap liter bagi petrol RON 95, terhad sebanyak 100 liter sebulan untuk kereta dan 40 liter sebulan bagi motosikal. Iaitu RM30 sebulan untuk kereta dan RM12 sebulan bagi motosikal, sama jumlah seperti mana yang diperoleh penerima BSH.

Apabila PSP diperkenalkan di Semenanjung Malaysia mulai Januari 2020, harga siling RM2.08 seliter untuk petrol RON 95 akan dimansuhkan dan harganya akan diapungkan. Berdasarkan kiraan Mekanisme Harga Automatik (APM) terkini Kementerian Kewangan (untuk minggu bertarikh 26 Okt-1 Nov), petrol RON 95 sepatutnya berharga RM2.29 seliter tanpa harga siling.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required