Honda City 2020 – beza dengan model sebelumnya, Nissan Almera, Mazda 2 Sedan dan Toyota Vios

Honda City 2020 – beza dengan model sebelumnya, Nissan Almera, Mazda 2 Sedan dan Toyota Vios

Honda City generasi baru telah pun didedahkan sepenuhnya di Thailand. Daripada keseluruhan bahagian kenderaan yang dirombak, tumpuan paling utama adalah pada enjinnya, di mana City sekarang menggunakan unit tiga silinder 988 cc DOHC VTEC Turbo, bagi menggantikan unit empat silinder 1,497 cc SOHC i-VTEC sebelum ini. Transmisi pula masih lagi menggunakan unit CVT.

Selain mahu melihat perbezaannya dengan model sebelum ini (yang masih dijual di Malaysia), kami juga mahu memerhatikan bagaimana kedudukan City 2020 dengan pesaing lain dalam segmen B seperti Nissan Almera, Mazda 2 Sedan dan juga Toyota Vios. Vios dan Mazda 2 sudah ada di Malaysia, sementara Almera pula belum.

Melihat kepada enjin, City baru ini bukanlah satu-satunya model yang menggunakan enjin dengan pengecas turbo, malah Almera juga menggunakannya pada enjin berkapasiti 999 cc. Namun mungkin dengan adanya sistem VTEC pula, kuasa City adalah lebih, iaitu keseluruhannya 121 hp dan 173 Nm tork, sementara Almera pula cuma 99 hp dan 152 Nm tork. City generasi sebelum ini mempunyai kuasa 118 hp dan 145 Nm tork.

Honda City 2020 – beza dengan model sebelumnya, Nissan Almera, Mazda 2 Sedan dan Toyota Vios
Honda City 2020 – beza dengan model sebelumnya, Nissan Almera, Mazda 2 Sedan dan Toyota Vios

Dua lagi pesaing City iaitu Mazda 2 Sedan dan Vios cuma menggunakan enjin NA berkapasiti 1,496 cc, dengan kuasa masing-masing 114 hp/148 Nm tork dan 105 hp/140 Nm tork. Vios masih menggunakan transmisi CVT, tetapi Mazda 2 Sedan adalah satu-satunya pesaing yang menggunakan transmisi automatik enam kelajuan.

Selain daripada prestasi enjin ini, anda juga mungkin mahu melihat kepada sistem keselamatan. Semua model yang dinyatakan ini datang terus dengan Stability Control, tapi Vios mempunyai beg udara paling banyak iaitu tujuh sementara City dan Almera ada enam dan Mazda 2 Sedan cuma dua. Kemudiannya, Vios juga mempunyai kelebihan sistem Autonomous Emergency Braking.

Sekadar melihat kepada catatan dimensi, City baru mencatat jarak roda 2,589 mm, dan ini adalah kurang 11 mm berbanding City sebelum ini, dan kurang 31 mm berbanding Almera. Mazda 2 Sedan dan Vios pula masing-masing mencatat 2,570 mm dan 2,550 mm. Walaupun begitu, kami perlu merasakan sendiri bagaimana keadaan di bahagian dalam kerana Honda biasanya mempunyai cara tersendiri untuk mewujudkan rasa yang luas.

GALERI: Honda City 1.0L Turbo 2020

GALERI: Honda City 1.5L

GALERI: Nissan Almera 1.0L Turbo

GALERI: Mazda 2 Sedan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Boyer on Nov 26, 2019 at 7:35 am

    Fakta airbag tu salah tuan. Sila semak semula. City 6 airbag. Vios 7 airbag.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required