Akhirnya, antara sedan segmen-B yang paling ditunggu-tunggu tahun ini, Honda City generasi baharu telah membuat kemunculan rasmi sulungnya untuk peringkat global di Thailand. Seperti apa yang laporkan sebelum ini, Honda City berkenaan sah dijana oleh enjin 1.0 liter tiga-silinder VTEC Turbo bagi membolehkan ia bersaing dalam segmen Kereta Eco Thai Fasa 2.

Jadi, ini kali kedua City menerima enjin turbo selepas City Turbo dan Turbo II pada model generasi pertama yang menggunakan enjin COMBAX turbo 1.2L pada era 80’an. Untuk model generasi baharu ini, City diberikan enjin P10A2 1.0 liter tiga-silinder VTEC turbo, sama seperti enjin pada Civic 1.0L pasaran Eropah.

Berbanding enjin L15B 1.5L Turbo pada Civic yang hanya diberikan sistem VTC dan K20C1 2.0L Turbo pada Civic Type R yang hanya menerima sistem VTEC pada injap ekzos, enjin P10A2 pada City ini diberikan VTEC sebenar dengan aci sesondol pelbagai durasi pada injap kemasukan.

Enjin ini juga menerima sistem intercooler yang disejukkan oleh cecair dan juga pengecas turbo dari Borg Warner. Jadi kuasa yang dihasilkan juga adalah antara yang paling bertenaga dalam pasaran dengan angka 122 PS dan tork maksima 173Nm. Namun tiada pilihan kotak gear manual diberikan, sebaliknya hadir hanya dengan transmisi CVT automatik dengan tujuh-kelajuan maya jika anda memilih mod manual.

Empat varian City ditawarkan dalam pasaran Thailand iaitu versi paling paling asas S, V, SV dan buat pertama kali ia diperkenalkan dalam varian yang paling sporty – City RS, tetapi kesemuanya dijana oleh enjin yang sama.

Dari segi rupa, muka City baharu ini menampikan ‘jendul’ yang lebih besar dari sebelum ini, memberikan iras muka lebih mirip kepada Civic, dengan ‘kening’ bersama lampu nyalaan siang LED yang bercantum pada gril ‘solid wing’ yang tebal pada bahagian tengah.

Pada bahagian sisi, garis bahu kelihatan lebih menyerlah, tetapi ia tidak menaik ke belakang, sebaliknya nampak lebih tegak. Di belakang, model ini diberikan lampu dengan kluster lebih tirus dan berbucu dari sebelum ini, dan ia hadir dengan jalur grafik LED yang unik. Kemasan seakan diffuser pada bampar belakang direka kecil, tetapi ia diberikan sepasang liang udara pada setiap sisi yang nampak agresif.

Untuk model RS, ia hadir dengan kemasan-kemasan hitam yang menggantikan komponen krom pada varian SV. Ia juga menampilkan cermin sisi dan juga lid spoiler belakang dengan kemasan hitam, dan juga rim 15-inci dua tona dengan rekaan tersendiri.

Menurut Honda, City baharu ini adalah 113 mm lebih panjang (4,553 mm) 53 mm lebih lebar (1,748 mm) dari versi sedia ada. Namun ia kini 10 mm lebih rendah (1,467 mm) dan jarak roda pula 11 mm lebih dekat (2,589 mm) berbanding sebelum ini. Honda turut memberikan penebat buih polyurethane dan tebatan bunyi lebih tebal pada ruang enjin bagi memberikan NVH lebih baik.

Pada bahagian dalaman, City diberikan rekaan papan pemuka ‘tiga lapis’ yang nampak lebih solid dari model sedia ada. Ia hadir dengan skrin utama lapan-inci yang memberikan sokongan Android Auto dan Apple Carplay bersama kawalan suara Siri. Ia masih diberikan papan instrumen dengan dua meter analog utama, hadir dengan skrin paparan pelbagai info (MID) pada bahagian tengah.

Suis-suis kawalan penghawa dingin pula kelihatan seperti diambil terus dari Honda Jazz generasi baharu yang didedahkan di Tokyo Motor Show bulan lalu.

Model SV diberikan upholsteri kulit dan tema warna hitam/ivory, dan juga kemasan-kemasan dengan warna Piano Black dan panel-panel krom dan perak yang kelihatan premium. Model RS pula nampak lebih sporty dengan upholsteri gabungan fabrik dan kulit hitam, bersama serlahan benang merah pada bahagian seperti tempat duduk, papan pemuka, roda stereng dan gaiter tuil gear.

Kesemua diberikan bukan sahaja dengan sistem kunci pintar dan butang penghidup enjin, malah sistem penghidup enjin kawalan jauh seperti Civic juga turut ditampilkan.

Bagi membolehkan City ini berada dalam segmen Kereta Eco Thai Fasa 2, ia hadir dengan sistem keselamatan seperti sistem brek ABS, EBD dan BA serta kawalan kestabilan elektronik VSA untuk semua varian. Kelengkapan keselamatan lain yang turut diberikan termasuk enam beg udara, bantuan mula mendaki, kamera undur dan juga cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix.

Di Thailand, Honda City hadir dengan enam warna iaitu Taffeta White, Modern Steel Metallic, Lunar Silver Metallic, Crystal Black Pearl, Platinum White Pearl, dan warna baharu yang Ignite Red yang boleh anda lihat pada model RS di atas. Ia dijual pada harga bermula 579,500 baht (RM80k) untuk model paling rendah S, 609,000 baht (RM84k) untuk V, 665,000 baht (RM92k)untuk SV dan 739,000 baht (RM102k) untuk RS.