Proton Saga kekal sedan segmen-A paling laris, Proton jual 89k unit kenderaan dari Jan hingga Nov 2019

Proton Saga kekal sedan segmen-A paling laris, Proton jual 89k unit kenderaan dari Jan hingga Nov 2019

Proton hari ini mengumumkan bahawa mereka telah menjual sebanyak 9,643 unit (eksport + domestik) kenderaan untuk bulan November tahun ini – berbanding bulan sama tahun lalu, peningkatan ini adalah sebanyak 100%. Manakala secara kumulatif pula, dari Januari hingga bulan lalu, pengeluar automotif nasional tersebut telah menjual sebanyak 89,476 unit.

Jumlah berkenaan menunjukkan pertumbuhan 50.1% untuk jumlah dari tahun ke tahun. Manakala pegangan pasaran juga meningkat dan dianggarkan kini berada pada 16.2% bagi keseluruhan tahun 2019. Dari jumlah tersebut, model paling mampu milik mereka, Proton Saga merupakan model paling laris – telah dijual sebanyak 4,091 unit, sekaligus memecahkan rekod jualan sebanyak 4,000 unit untuk tiga bulan berturut-turut

Ini membolehkan Saga mendahului jualan dalam kelas sedan segmen A dengan jumlah jualan 34,422 unit sehingga kini. Menurut Proton lagi, pertumbuhan volumnya kini berada pada 32%, merupakan yang terbaik berbanding mana-mana model dalam segmen A buat masa sekarang.

“Saga merupakan kejayaan besar untuk Proton sejak ia dilancarkan pada bulan Ogos. Dalam tempoh hanya empat bulan, Syarikat telah mendapat lebih daripada 35,000 tempahan dan pada ketika ini, setiap unit yang berada di kilang sudah ada pemiliknya. Oleh itu, ini adalah cabaran kami untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran Saga dan kami juga telah mengadakan perbincangan rapi bersama para pembekal dalam usaha untuk meningkatkan lagi volum pada tahun hadapan,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Proton Saga kekal sedan segmen-A paling laris, Proton jual 89k unit kenderaan dari Jan hingga Nov 2019

Menurut Dr. Li lagi, selain daripada saranan nilai, prestasi dinamik terkemuka serta ciri-ciri komprehensif yang ada pada sedan berkenaan, Saga juga berjaya menarik perhatian pembeli melalui pencapaiannya dalam perlumbaan Sepang 1000km (S1K) pada baru-baru ini.

Dalam perlumbaan tersebut, Saga pasukan Proton R3 yang dipandu oleh pasangan Syafiq Ali dan Admi Sharul berjaya menduduki tempat kedua, di belakang Iriz R3 yang dipandu oleh Farique Hairuman dan Mitchell Cheah. Manakala satu lagi Saga R3 yang dipandu oleh Trio pelumba wanita yang dibentuk dari program MSF-R3 Ladies Driver Search iaitu Leona Chin, Faye Kusairi dan Nurul Husna turut melakukan kejutan – walaupun bermula pada petak ke-26, mereka berjaya menamatkan perlumbaan di tempat ketujuh.

“Untuk menamatkan perlumbaan S1K sahaja sememangnya sukar kerana memerlukan gabungan kelajuan dan ketahanan yang konsisten. PROTON R3 telah melakukannya dengan begitu baik dalam mempersiapkan kereta- kereta yang terlibat dan prestasi hebat yang ditonjolkan menjadi bukti bahawa Proton Saga mempunyai semua kualiti yang diperlukan untuk menjadi pesaing dalam acara perlumbaan terkemuka di Malaysia. Apa yang kami pelajari di litar perlumbaan ini dikongsi bersama dengan barisan pereka dan jurutera Syarikat supaya pelanggan-pelanggan kami juga memperoleh kelebihan daripada kejayaan kami dalam sukan permotoran ini,” tambah Dr Li.

SUV Segmen-C Proton X70 juga menunjukkan angka jualan yang baik pada November lalu dengan jumlah melebihi 2,000 unit. Model tersebut kini hampir setahun berada dalam pasaran setelah dilancarkan pada 12 Disember 2018.

Proton Saga kekal sedan segmen-A paling laris, Proton jual 89k unit kenderaan dari Jan hingga Nov 2019

“Proton X70 telah mencatatkan kejayaan paling bermakna untuk Syarikat bagi tahun 2019. Model ini telah membuka peluang Proton memasuki segmen baharu meskipun tanpa pengalaman dan selepas setahun, Syarikat berjaya mendahului jualan. Sempena hampir setahun model itu diperkenalkan di pasaran, jualan semakin meningkat dan pada bulan November, lebih 2,000 unit telah dijual. Peningkatan ini menunjukkan bahawa pelanggan masih berminat dengan SUV pintar yang ditawarkan dan kami mensasarkan untuk mengekalkan prestasi ini pada tahun akan datang,” ujar CEO Proton itu.

Dr Li turut menegaskan bahawa barisan jurutera Proton komited untuk menghasilkan produk berkualiti tinggi berikutan kilang baharu di Tanjung Malim yang akan memulakan operasi tidak lama lagi. Mereka juga telah berikrar untuk menghasilkan produk yang sepadan atau lebih baik berbanding kenderaan yang dihasilkan oleh pengeluar lain daripada kumpulan automotif Geely Auto.

“Proton telah diarahkan untuk menjadi salah sebuah pusat pengeluaran bagi pemanduan belah kanan bagi kumpulan itu, jadi untuk melaksanakannya dengan baik, kualiti pengeluaran kami mestilah sepadan dengan tahap yang dicapai oleh barisan kumpulan yang lain. Ini adalah satu matlamat yang mencabar tetapi saya yakin Syarikat mempunyai barisan jurutera dan pekerja pengeluaran yang diperlukan untuk membuktikan bahawa kereta-kereta yang dibina di Malaysia adalah setanding dengan saingan di peringkat global,” tambah Dr Li Chunrong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required