Program Mentor MSF-R3 dan Pencarian Pelumba Wanita R3 – nama peserta terpilih telah diumumkan

Program Mentor MSF-R3 dan Pencarian Pelumba Wanita R3 – nama peserta terpilih telah diumumkan

Minggu lalu, Malaysia Speed Festival (MSF) dan sayap sukan permotoran rasmi Proton iaitu Proton R3 telah membuka peluang untuk pelumba peringkat akar umbi di Malaysia untuk menyertai dua program pembangunan perlumbaan iaitu Program Mentor MSF-R3 dan Pencarian Pelumba Wanita R3. Penyertaan kedua-duanya telah pun ditutup pada pukul 10 malam 13 Ogos lalu, dan nama mereka yang terpilih kini telah pun diumumkan.

“Pasukan Proton R3 sentiasa mahu dekat dan lebih terlibat dalam perlumbaan peringkat akar umbi dan kelab serta mahu menjadi sebahagian pembangunan untuk pengetahuan sukan bermotor tahap tertinggi dalam negara. Kami mempunyai pengetahuan yang sangat banyak bagi dikongsi bersama dengan pasukan lumba dan pelumba Malaysia, untuk meningkatkan tahap persaingan dan mempertingkatkan industri secara keseluruhan,” kata Prinsipal Pasukan Proton R3, Gary Lee.

Sebagai satu-satunya ‘pasukan rasmi pengeluar’ yang aktif secara konsisten dalam industri sukan bermotor di Malaysia sejak penubuhannya 15-tahun lalu, Pasukan Proton R3 sememangnya bergerak dengan dengan tenaga kerja dari Malaysia dan beroperasi pada tahap yang sama seperti pasukan rasmi pengeluar lain di peringkat antarabangsa.

Program Mentor MSF-R3 dan Pencarian Pelumba Wanita R3 – nama peserta terpilih telah diumumkan

“MSF adalah sentiasa berkenaan pembangunan industri sukan permotoran Malaysia, dalam semua bentuk. MSF sangat teruja kerana boleh bekerjasama dengan Pasukan Proton R3, bagi menunjukkan operasi pasukan dan pembangunan terbaik di Malaysia, dan menyebarkan pengetahuan tertinggi Pasukan Proton R3 ke khalayak sukan permotoran awam,” kata Prinsipal siri perlumbaan MSF Adian Yein, yang juga sebenarnya antara ahli perintis Pasukan Proton R3 pada 2003 bersama Tengku Djan Ley dan Khaidi Kamaruddin.

Pelumba/pasukan yang terpilih untuk Program Mentor MSF-R3 adalah Mohd Hafiz Saad #248, Nik Shahrul Fadli Nik Mansor #141, Alban Raymond De Sauza #16, Muhammad Faishal Bin Othman #180 dan Md. Shah Bin Hashim #387.

Kesemua pemandu dan pasukan – yang kini berlumba dalam MSF dengan menggunakan kereta Proton – akan menerima sokongan dari ahli Pasukan Proton R3 untuk baki tiga lagi pusingan perlumbaan MSF SuperTurismo 2019. Tiada sebarang sokongan kewangan akan disalurkan tetapu Proton R3 akan membekalkan sokongan teknikal dan pengetahuan kepada pasukan sebelum dan ketika perlumbaan, secara spesifik bagaimana untuk memperbaiki catatan masa di litar dan prestasi perlumbaan.

Program Mentor MSF-R3 dan Pencarian Pelumba Wanita R3 – nama peserta terpilih telah diumumkan

Manakala untuk Pencarian Pelumba Wanita, mereka yang terpilih adalah Ng Aik Sha, Samanda Lee, Nurul Husna Nasharuddin, Nursharina Nor Ramlle, Dayangku Faratiwan Adnil Binti Awang Kusairi (Faye Kusairi), Rozana Binti Rahmat, Umi Nasirah Binti Sulaiman, Zaidah Mohd Ishak and Nor Azirah Binti Mohd Azhar.

Kesemua pelumba wanita ini juga kini sedang berlumba dalam MSF. Dalam program ini, mereka akan dilatih dan dipilih sekali lagi – tiga pelumba akan dipilih pada akhir program bagi melayakkan mereka memandu jentera perlumbaan sebenar Proton Iriz R3 pada perlumbaan ketahanan Sepang 1000 KM (S1K) tahun ini.

Bagi kedua-dua peserta program ini, mereka akan mulakan sesi kelas teori dan lawatan fasiliti Proton R3 di Proton Shah Alam pada hujung minggu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required