Tindakan saman pemandu yang tak guna kerusi keselamatan kanak-kanak demi kepentingan bersama

Tindakan saman pemandu yang tak guna kerusi keselamatan kanak-kanak demi kepentingan bersama

Seperti yang semua sedia maklum, mulai 1 Januari 2020 ini, pemandu yang membawa penumpang kanak-kanak atau/dan bayi perlulah menggunakan kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) di dalam kenderaan. Kerajaan juga telah mengumumkan tindakan saman akan dikuatkuasakan selepas tamat tempoh enam bulan pendidikan kesedaran penggunaan kerusi berkenaan mulai Januari ini.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, berkata tindakan itu perlu dilakukan supaya pengguna terutama ibu bapa sedar akan kepentingan penggunaan CRS untuk keselamatan kanak-kanak.

“Jika kita tidak kuatkuasakan undang-undang yang ada, pasti tidak akan berkesan. Jadi perlu ada titik permulaan penguatkuasaan iaitu selepas enam bulan pendidikan kesedaran tamat. Selepas tempoh itu jika masih ada yang tidak ikut undang-undang sudah pasti akan dikenakan tindakan saman. Jika tiada tindakan, tidak guna ada undang-undang,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Menurut Loke, tindakan saman perlu dilaksanakan untuk memberi kesedaran kepada rakyat mengenai kepentingan menggunakan CRS untuk keselamatan.

Tindakan saman pemandu yang tak guna kerusi keselamatan kanak-kanak demi kepentingan bersama

“Kita bukan ambil pendekatan yang keras, bukan mula 1 Januari 2020 kita saman, kita tidak buat seperti itu. Cuma kita mahu masyarakat faham mengenai kepentingan CRS. Kempen dan peraturan yang dibuat ini untuk keselamatan dan demi melindungi nyawa anak mereka sendiri. Jadi ibu bapa perlu faham dan walaupun sedikit membebankan, tetapi ia untuk melindungi nyawa,” katanya.

Tambahnya lagi, ketika ini pihaknya dari semasa ke semasa sedang berusaha untuk mengurangkan kos CRS bagi membantu golongan kurang berkemampuan.

Beliau berkata, kementerian akan bekerjasama dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat korporat yang boleh menjadi penaja CRS untuk diberikan kepada mereka yang benar-benar memerlukan.

“Kita tidak dapat bagi bantuan kepada semua, sebab terlalu ramai kanak-kanak di Malaysia ini jadi kita cuba usahakan sediakan subsidi kepada hanya mereka yang memerlukan sahaja,” katanya.

Walau bagaimana pun, pada hujung November lalu, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamarudin Jaffar mengumumkan bahawa kelonggaran akan diberikan kepada keluarga yang mempunyai anak ramai. “Khusus untuk keluarga yang besar, saya boleh laporkan mereka diberikan pengecualian sekiranya di dalam sebuah kenderaan tidak membolehkan CRS dipasang. Jadi kelonggaran diberikan dalam pelaksanaan ini,” ujarnya di Dewan Rakyat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required