Harga bahan api minggu terakhir 2019 – RON 97 naik

Harga bahan api minggu terakhir 2019 – RON 97 naik

Akhirnya, kita telah tiba di minggu terakhir harga bahan api RON 95 diberikan subsidi. Untuk minggu hadapan, bermula tengah malam ini hingga 3 Januari 2020, petrol RON 97 akan dijual pada harga RM2.58 sen seliter atau lima sen lebih mahal dari minggu sebelumnya.

Menurut kementerian kewangan, RON 95 yang masih kekal dijual pada harga siling RM2.08 sen seliter dan diesel Euro 2M berharga RM2.18 sen seliter minggu ini sepatutnya dijual pada harga masing-masing RM2.33 dan RM2.39 mengikut Mekanisma Harga Automatik (APM). Ini menyebabkan kerajaan menyerap subsidi sejumlah RM117.06 juta untuk kedua-dua bahan api tersebut untuk minggu seterusnya.

Sama seperti sebelum ini, bahan api diesel Euro 4 akan dijual pada harga 10 sen lebih mahal, iaitu RM2.28 sen seliter untuk tempoh seminggu ini.

Harga bahan api minggu terakhir 2019 – RON 97 naik

Seperti yang telah diumumkan kerajaan, bermula Januari 2020, harga siling RM2.08 untuk RON 95 tidak lagi akan digunakan, dan ia akan diapungkan mengikut harga pasaran. Namun untuk golongan yang layak, mereka akan menerima skim subsidi bersasar baharu iaitu Program Subsidi Petrol (PSP).

Walau bagaimanapun, kerajaan sebelum ini telah mengumumkan harga RON 95 tidak akan naik secara mendadak, kerana ia akan kawal dengan menaikkan harganya satu sen setiap minggu sehingga mencapai harga pasaran, di mana buat masa sekarang seperti dinyatakan tadi berada pada kadar RM2.33 seliter.

Mulai 1 Januari 2020 juga kerajaan telah menetapkan bahawa semua petrol RON 95 akan beralih dari gred Euro 2 kepada Euro 4 yang lebih bersih, di mana Shell telah mula menjualnya di stesen-stesen terpilih, manakala Petronas lebih agresif kerana menggantikan semua petrol berkenaan pada semua stesennya seluruh negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required