Petron mula jual RON95 Euro 4M di semua stesennya

Petron mula jual RON95 Euro 4M di semua stesennya

Tinggal berbaki 2 hari saja lagi tahun baharu 2020 bakal menjelma. Menghangatkan lagi ambang dekad baharu ini, Petron telah mengumumkan penjualan petrol RON 95 Euro 4M di semua stesennya telah pun bermula.

Ia adalah mengikut dasar yang ditetapkan oleh kerajaan seperti mana yang telah diumumkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), di mana mulai Januari 2020 ini, petrol RON95 berkualiti tinggi dengan spesifikasi standard bahan bakar Eropah EURO4M (E4M) mula dijual di stesen minyak seluruh negara.

Minggu lalu, Shell menjadi stesen minyak pertama yang memperkenalkan RON 95 Euro 4M, diikuti oleh Petronas yang turut mengambil langkah yang sama.

Spesifikasi bahan api Euro 4 ini mengandungi kandungan sulfur sebanyak 50 parts per million (ppm) iaitu angka ini kurang separuh daripada kandungan sama yang terdapat pada petrol RON 95 dengan piawaian Euro 2M sebelum ini. Sekaligus memberikan emisi kenderaan yang lebih rendah.

Januari 2020 ini juga menyaksikan harga bagi petrol RON 95 mula diapungkan. Di mana setiap kali semakan harga minyak dilakukan, kerajaan akan memastikan ia hanya naik sebanyak satu sen pada setiap minggu sehinggalah mencapai harga pasaran, sebagai contoh, harga pasaran untuk minggu ini adalah RM2.33. Dan harga yang diapungkan itu tidak akan melebihi harga yang ditetapkan di pasaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required