Daimler & Geely mungkin bina enjin bersama – laporan

Daimler & Geely mungkin bina enjin bersama – laporan

Pemilik jenama Mercedes-Benz, Daimler AG dilaporkan bakal membina enjin bersama jenama mewah Sweden, Volvo yang kini milik Geely Auto dari China, lapor Reuters yang memetik berita majalah dari Jerman, Automobilwoche.

Menurut berita berkenaan berdasarkan sumber dalaman yang tidak mahu dikenali, usaha membina enjin bersama itu adalah untuk mengurangkan kos pembangunan enjin pembakaran dalaman.

Laporan tersebut turut menyebut bahawa pengurus Volvo telahpun mengadakan perbincangan awalan tetapi belum ada rancangan khusus dibuat, manakala jurucakap syarikat itu pula menyatakan bahawa terlalu awal untuk memperkatakan tentang projek itu.

Jurucakap Daimler pula berkata bahawa kerjasama bersama Geely ini berkembang secara positif, tetapi enggan mengulas lebih lanjut. Kerjasama ini dapat terjalin kerana Geely menerusi pengasasnya, Li Shufu kini adalah pemegang kepentingan terbesar dalam syarikat automotif Jerman berkenaan dengan pegangan saham hampir 10%.

Selain dari usaha kerjasama dengan Daimler ini, Volvo sebelum ini telah pun mengumumkan bahawa mereka selepas ini hanya akan menumpukan terhadap penjana berkuasa elektrik dan tidak lagi akan membangunkan enjin pembakaran dalaman seperti petrol dan diesel.

Walau bagaimanapun, tugas berkenaan akan digalas oleh satu entiti baharu yang dibentuk dari divisi enjin Volvo dan Geely bagi menghasilkan enjin pembakaran dalaman, yang bukan sahaja akan dibekalkan kepada dua jenama tersebut, malah untuk kesemua jenama di bawah payung Geely Auto termasuk Lynk & Co, Lotus dan Proton.

Automobilwoche menyatakan bahawa operasi divisi baharu ini akan memulakan operasinya bermula Mac nanti, berkemungkinan ia turut akan menjadi titik mula kerjasama bersama Daimler ini, dan kemudian mungkin akan diteruskan untuk menghasilkan unit janakuasa elektrik.

Selain dari kerjasama ini, Geely dan Daimler sebenarnya telah memuktamadkan berberapa kerjasama antaranya jenama Smart kini adalah milik kedua-dua kumpulan tersebut dengan pegangan 50:50 dan akan membangunkan kereta elektrik kompak, serta menubuhkan syarikat servis e-hailing premium dengan membariskan kereta-kereta mewah – kedua-dua projek ini berjalan di China.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required