Volkswagen Polo Mk6 di FB/Insta – bakal tiba di M’sia?

Volkswagen Polo Mk6 di FB/Insta – bakal tiba di M’sia?

Agak lama juga Volkswagen Polo tak menerima pembaharuan untuk pasaran Malaysia. Namun, untuk pasaran luar, sejak 2017 lagi, pengguna di sana boleh membeli model Mk6. Sebaliknya, kita di sini bagaimanapun masih ditawarkan dengan model Mk5, walaupun telah diberikan facelift pada 2015. Apa pun, penantian nampaknya akan berakhir; Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) mula memaparkan imej model Mk6 di akaun media sosial hari ini.

Syarikat itu menunjukkan kedua-dua model standard berkenaan di Instagram, dan model GTI 200 PS di Facebook. Ini sedikit aneh, kerana mereka selalunya tidak lokek untuk menunjukkan kereta dengan spesifikasi Malaysia, sama ada yang sudah dilancarkan atau yang bakal diperkenalkan (hantaran berkenaan bagaimanapun telah diturunkan). Hakikat bahawa VPCM menunjukkan dua versi berbeza bagi model berkenaan mungkin memberi petunjuk kepada sesuatu yang lebih menarik untuk pasaran Malaysia.

Tetapi, bagi kes Polo, situasinya agak rumit. Polo yang ada di sini merupakan pemasangan CKD dengan pek dari India, dan masih merupakan model lama. Jadi, model CKD terbaru – mungkin dari negara-negara Asia Selatan – adalah agak mustahil, walaupun untuk membawakan pek CKD dari Eropah – seperti yang dilakukan pada Tiguan dan Passat – adalah pilihan yang boleh dipertimbangkan.

Volkswagen Polo Mk6 di FB/Insta – bakal tiba di M’sia?

Sudah tentu, VPCM boleh membawa masuk model CBU bagi Polo terbaru ini, sama seperti yang mereka lakukan pada model Polo Mk5 1.2 TSI dan GTI beberapa tahun lalu. Tetapi ini akan menjadikan harganya lebih tinggi (mungkin sekitar atau lebih RM100k). Ini akan menyukarkannya untuk bersaing. Namun, jika versi GTI diperkenalkan, ia hampir pasti akan dibawa masuk sebagai unit CBU, sama seperti Golf GTI dan R.

Apa pun, semuanya hanya dapat dipastikan sebaik VPCM mengumumkan maklumat lebih terperinci berkenaan model Polo berkenaan, dengan andaian ia memang akan masuk ke pasaran Malaysia. Anda rasa macam mana, adakah kita betul-betul akan menerima model Polo Mk6 ini, dalam masa terdekat?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required