Honda City 1.0L Turbo Thailand dipanggil semula, penghantaran kepada pelanggan juga ditangguh

Honda City 1.0L Turbo Thailand dipanggil semula, penghantaran kepada pelanggan juga ditangguh

Walaupun baru diperkenalkan tidak sampai dua bulan, Honda City generasi baharu yang dijana enjin 1.0 liter VTEC Turbo untuk pasaran Thailand dilaporkan mempunyai masalah dan perlu dipanggil semula, manakala unit-unit yang ditempah pelanggan perlu ditangguh penghantarannya terlebih dahulu sehingga diberitahu.

Perkara ini dilaporkan oleh laman IndianAutosBlog dengan memetik sumber dari dokumen Honda Thai yang dihantar kepada pengedar-pengedar Honda di negara tersebut. Masalah yang dimaksudkan adalah pada getah door run channel, atau dalam bahasa mudah adalah getah cermin tingkap yang menjadi laluan turun dan naik kesemua tingkap pintu.

Laman tersebut tidak menyebut dengan jelas apa masalah sebenar yang berlaku pada getah berkenaan. Tetapi kebiasaannya masalah pada getah ini akan menyebabkan tingkap berkuasa sukar untuk berfungsi dengan baik dan tersekat-sekat terutamanya ketika mahu ditutup semula.

Honda City 1.0L Turbo Thailand dipanggil semula, penghantaran kepada pelanggan juga ditangguh

Thailand merupakan negara pertama di dunia yang menerima Honda City generasi baharu ini, dilancarkan pada 25 November tahun lalu. Ia diasaskan dari Honda Jazz/Fit generasi terkini yang juga baru didedahkan pada Tokyo Motor Show pada Oktober 2019.

Bagi membolehkan City dijual dalam segmen kereta Eco Thai Fasa 2 yang menawarkan lebih insentif potongan cukai, Honda Thailand memadankan enjin P10A2 1.0L tiga-silinder VTEC Turbo, bersama kotak gear CVT automatik untuk semua varian. Ia adalah enjin yang sama menjana Honda Civic 1.0L pasaran Eropah, tetapi talaan kuasanya sedikit kurang iaitu hanya 122 PS/173 Nm.

Honda City 2020 Turbo RS pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Betul terjadi juga pada buatan 2023 tak getah rangka pintu atas pengaliran air masuk bila buka pintu masa hujan..saya menghadapi masaalah permukaan basah/air dari cermin dalam jika buka tingkap masa hujan..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required