Perodua alu-alukan persaingan sihat, sambut baik kebangkitan Proton – industri lokal dapat manfaat

Perodua alu-alukan persaingan sihat, sambut baik kebangkitan Proton – industri lokal dapat manfaat

Semalam Proton mengumumkan beberapa berita positif untuk syarikat itu sepanjang 2019, termasuk kembali meraih keuntungan daripada jumlah jualan kenderaan yang meningkat. Dan bagi Perodua, itu satu perkembangan yang bagus; kebangkitan Proton adalah baik untuk industri automotif tempatan dan akan galakkan lebih banyak persaingan sihat.

Mengulas tentang perkara itu, Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad mengalu-alukan persaingan itu. Ia juga membuatkan Perodua juga tidak akan duduk diam; misalnya, sasaran jualan untuk tahun 2020 telah ditetapkan dengan peningkatan 32% atau 132,000 unit.

“Bagi kami di Perodua, kami sukakan persaingan. Kami mengalu-alukan perkara itu, kerana ia akan menjadikan situasi kami lebih baik dan bersedia. Kami akan memerhatikan dan meniliti, dan mencari jalan yang membolehkan kami untuk bersaing, tentunya secara sihat, dan memastikan kami sentiasa di depan,” ujar beliau.

Selain itu, industri automotif tempatan juga berpeluang untuk mendapat lebih manfaat sekiranya situasi Proton bertambah kukuh. “Misalnya, Proton mengumumkan peningkatan sebanyak 30% bagi jumlah keluaran tahun ini. Berdasarkan itu, serta ramalan kami terhadap jumlah keseluruhan tahun ini iaitu 610,000, ia sesuatu yang sangat baik untuk industri,” tambah beliau.

Perodua alu-alukan persaingan sihat, sambut baik kebangkitan Proton – industri lokal dapat manfaat

“Bayangkan jika kita membeli daripada industri tempatan sejumlah RM6 bilion setahun, dan mereka meningkatkan jumlah kepada 130,000 unit, dan pembelian itu katakan 50% daripada jumlah pembelian kami, kita akan membeli dengan nilai antara RM9 bilion hingga RM10 bilion dari industri tempatan,” ujar beliau. Perodua mensasarkan untuk membeli sekitar RM6 bilion daripada vendor tempatan tahun ini, merekodkan 11.1% lebih tinggi berbanding tahun lalu.

Bagi Perodua, tahun ini bakal jadi lebih menarik, baik dari sudut saingan penawaran mahupun pilihan kepada pengguna. Walaupun belum diumumkan secara langsung, tetapi kita boleh jangkakan antaranya pengenalan SUV D55L yang diasaskan daripada Daihatsu Rocky akan dilancarkan tahun ini.

Petunjuk juga semakin jelas bahawa model berkenaan akan menggunakan enjin 1.0L turbo, dan turut datang dengan sistem pemanduan autonomous Tahap Dua. Semua ini menjadikan pasaran tempatan kita lebih menarik untuk diperhatikan sepanjang tahun 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required