Proton kembali untung pada tahun 2019 – Li Chunrong

Proton kembali untung pada tahun 2019 – Li Chunrong

Pada bulan Disember tahun lepas, CEO Proton, Li Chunrong berkata syarikat pengeluar kereta itu akan kembali mencatat keuntungan pada tahun 2019. Perkara itu kini disahkan, dan beliau memberitahu kepada paultan.org semasa majlis makan tengahari Tahun Baru Cina semalam bahawa Proton kini sudah kembali bangkit, hasil daripada jualan domestik yang baik pada tahun 2019.

Walaupun begitu, Li tidak boleh mendedahkan sebarang angka tepat memandangkan Proton adalah sebahagian daripada DRB-Hicom, yang merupakan sebuah syarikat senarai awam. Jumlah spesifik hanya akan didedah apabila konglomerat tersebut menyiarkan angka tahunannya, iaitu tidak lama lagi memandangkan DRB-Hicom telah menukar tempoh tamat tahun kewangan dari 31 Mac ke 31 Disember.

Tahun 2019 memang adalah tahun yang baik bagi Proton. Sebelum ini syarikat itu telah mengumumkan ia menjual 100,821 buah kenderaan (domestik dan eksport) tahun lepas, dan merupakan peningkatan sebanyak 55.7% berbanding jumlah tahun 2018. Ini juga memberi Proton perkongsian pasaran sebanyak 16.7%, iaitu yang paling tinggi sejak tahun 2014. Jumlah sebenar akan dikeluarkan oleh MAA tidak lama lagi.

Proton kembali untung pada tahun 2019 – Li Chunrong

Untuk tahun 2020, sasaran jualan diletakkan minimum pada 132,000 unit, yang menjadikannya naik 32% lagi. Antara model yang akan mencatat permintaan tinggi adalah Saga facelift, serta dua model yang akan dilancarkan iaitu X70 CKD dan “Proton X50“. SUV yang lebih kecil daripada X70 ini akan masuk pasaran terus sebagai model pemasangan tempatan (CKD).

Li juga mendedahkan bahawa Proton meletakkan sasaran untuk mencatat jumlah jualan paling tinggi dalam lima segmen berbeza tahun ini. Walaupun tidak memberitahu segmen mana, Li ada mengatakan bahawa syarikat telah menjadi yang paling atas dalam beberapa segmen sepanjang tahun 2019. X70 telah menjadi pendahulu bagi “SUV segmen C premium” sejak awal tahun manakala Exora sekarang berada di atas dalam MPV segmen C.

Saga juga pernah menjadi pendahulu dalam kategori sedan segmen beberapa kali tahun lepas, dan ia akan terus bersaing dengan Perodua Bezza yang baru sahaja diberikan facelift tahun ini. Kami menjangkakan, dua lagi kategori mungkin adalah SUV segmen B melalui X50 dan sedan segmen B melalui Persona.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Exora tu kalau di facelift betul2 masa 2019. mesti boleh hit. dari segi praktikaliti mmg cukup dengan keluasan dan harga yang ditawarkan. Tempat duduk tengah tu kalau boleh fleksi ke depan n belakang beri kelegaan pada tempat duduk barisan ketiga. sebab yg ada ni mcm luas sgt di ruang kelegaan tempat duduk tengah. Apa pun all the best proton.

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required