Cermin gelap: Saman untuk pemandu sahaja – JPJ

Cermin gelap: Saman untuk pemandu sahaja – JPJ

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ, Datuk Seri Shaharuddin Khalid, mengesahkan hanya pemandu kenderaan cermin gelap yang tidak mengikut spesifikasi akan dikenakan saman manakala pemilik akan diberikan notis membawa kenderaan itu untuk diperiksa oleh pihaknya.

Tambahnya lagi, tindakan itu diambil selepas pihaknya membuat kajian terperinci dan memperuntukkan maksimum dua saman sahaja boleh dikenakan pada satu kenderaan. Buat masa ini, JPJ masih meneruskan pemeriksaan untuk cermin gelap, iaitu kadar kegelapan cermin depan sebanyak 70%, cermin sebelah penumpang dan pemandu 50% dan tiada peratusan kegelapan untuk cermin belakang.

“Jika kenderaan itu dipandu orang lain, tiada saman berganda akan dikeluarkan. Saman hanya dikeluarkan pada pemandu manakala pemilik kenderaan akan diberikan notis Seksyen 61(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 iaitu notis arah periksa kenderaan. Pemilik diberikan tempoh 10 hari untuk berbuat demikian.

Cermin gelap: Saman untuk pemandu sahaja – JPJ

“Sebelum ini, kita berikan saman kepada kedua-duanya atas kesalahan yang sama. Pemandu akan dikenakan saman, dan pemilik kenderaan juga akan menerima saman yang sama. Tetapi selepas kajian terperinci dijalankan, kita membuat keputusan supaya hanya pemandu akan diberikan saman terbabit,” katanya seperti yang dilaporkan menerusi Berita Harian.

Sebelum ini, akhbar terbabit turut melaporkan pemilik kenderaan dengan cermin gelap yang tidak mengikut spesifikasi akan turut dikenakan saman walaupun ketika ditahan penguat kuasa kereta itu dipandu orang lain.

Menurut laporan berkenaan, bagi kesalahan cermin gelap, tiga saman akan dikeluarkan kepada pemandu iaitu cermin sebelah pemandu, cermin sebelah penumpang hadapan dan cermin depan yang menjadikan jumlah saman dikeluarkan sebanyak enam saman iaitu tiga saman kepada pemandu dan tiga saman kepada pemilik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required