JPJ akan saman secara berasingan panel cermin gelap yang melebihi had, pemilik kenderaan tidak terlepas

JPJ akan saman secara berasingan panel cermin gelap yang melebihi had, pemilik kenderaan tidak terlepas

Jika anda menggelapkan cermin utama dan cermin depan kedua-dua sisi pada kenderaan melebihi had yang dibenarkan, anda mungkin akan disaman secara berasingan bagi tiga cermin yang berbeza itu. JPJ telah mengeluarkan amaran bahawa pengguna yang melanggar peraturan cermin gelap ini boleh berdepan dengan saman berasingan bagi setiap satunya.

Bukan itu sahaja. Menurut Pengarah JPJ Terengganu, Zulkarnain Yasin, saman berkenaan akan turut dikeluarkan terhadap pemilik kenderaan terbabit walaupun ia dipandu oleh orang lain ketika ditahan, lapor Harian Metro.

“Bagi kesalahan cermin gelap, kami akan mengeluarkan sama berasingan bagi setiap kesalahan itu. Contohnya, sekiranya pelaku melakukan tiga kesalahan kerana cermin gelap melebihi had dibenarkan bagi cermin utama, tingkap sisi kanan dan tingkap sisi kiri, tiga saman akan dikenakan,” jelas beliau.

JPJ akan saman secara berasingan panel cermin gelap yang melebihi had, pemilik kenderaan tidak terlepas

“Sekiranya pemandu ketika ditahan itu bukan pemilik kenderaan, maka pemilik juga akan dikenakan tindakan, menjadikan keseluruhannya enam saman dikeluarkan semuanya – tiga bagi pemandu, tiga lagi kepada pemilik,” ujar beliau lagi selepas selesai sebuah operasi penguatkuasaan cermin gelap khas di negeri itu.

Sebanyak 781 notis saman dikeluarkan, termasuk 338 saman, bagi tempoh dua hari operasi itu berlangsung. Lima buah kenderaan turut disita dalam operasi yang dijalankan di tiga likasi berbeza itu, melibatkan kerjasama polis dan Jabatan Imigresen. Sebahagian besar kesalahan cermin gelap itu dilakukan oleh kenderaan persendirian, terutama kereta mewah.

Peraturan terkini cermin gelap bagi cermin utama dan cermin tingkap sisi di depan ditetapkan perlu mematuhi kadar penembusan cahaya (VLT) masing-masing 70% dan 50%, sementara cermin belakang tidak dihadkan. Kepada pengguna yang perlu menggelapkan lagi cermin seperti yang dinyatakan itu boleh berbuat demikian melalui permohonan khas yang dikenakan kos.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required