Toyota panggil semula 3.4 juta kereta di seluruh dunia; beg udara mungkin tidak berfungsi ketika kemalangan

Toyota panggil semula 3.4 juta kereta di seluruh dunia; beg udara mungkin tidak berfungsi ketika kemalangan

Toyota bakal mengeluarkan notis panggilan semula terhadap 3.4 juta kenderaan jenamanya yang telah dijual kerana masalah berkaitan beg udara, menurut laporan Reuters.

Panggilan besar-besaran ini walau bagaimanapun tidak berkaitan dengan skandal inflator beg udara buatan Takata sebelum ini, sebaliknya masalah yang baharu dikesan ini melibatkan beg udara yang mungkin tidak berfungsi ketika kereta berkenaan terlibat dalam kemalangan.

Dari keseluruhan jumlah tersebut, 2.9 juta daripadanya adalah kenderaan di pasaran Amerika Syarikat, termasuk Corolla 2011-2019, Matrix 2012-2018, Avalon 2012-2018 dan Avalon Hybrid 2013-2018.

Masalah ini terjadi kerana unit kawalan elektronik mungkin tidak mendapat perlindungan secukupnya dari hingar elektrik yang terhasil ketika kemalangan, seterusnnya menyebabkan beg udara tersebut tidak beroperasi dan tidak mengembang. Perlindungan yang tidak cukup ini juga mungkin akan menjejaskan sistem lain seperti sistem pra-tegangan tali pinggang keledar.

Toyota panggil semula 3.4 juta kereta di seluruh dunia; beg udara mungkin tidak berfungsi ketika kemalangan

Unit kawalan elektronik yang bermasalah tersebut dibekalkan oleh TRW Automotive, salah satu jenama milik pengeluar komponen automotif, ZF Friedrichshafen. Sehingga kini lapan kematian telah direkodkan yang mungkin boleh dikaitkan dengan masalah ini, tulis laporan Reuters berkenaan menurut Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional (NHTSA) Amerika Syarikat.

Bagi mengatasi masalah ini, kenderaan yang dipanggil semula perlu dihantar ke pengedar-pengedar bertauliah Toyota bagi memasang penuras hingar antara modul kawalan beg udara dan juga abah-abah pendawaian jika diperlukan. Menurut laporan ini lagi, pemilik kenderaan yang terjejas akan menerima notis panggilan semula ini pada pertengahan Mac nanti.

NHTSA telah melanjutkan siasatan mereka terhadap masalah beg udara ini kepada 12.3 juta kenderaan pada April, termasuk unit-unit yang tersenarai dalam panggilan semula Toyota ini, dan telah mengenalpasti dua kejadian kemalangan pada bahagian hadapan di mana salah satunya menyebabkan kematian “melibatkan produk Toyota di mana (tegasan elektrikal berlebihan) disyaki sebagai puncanya,” menyebabkan beg udara tidak mengembang. Kedua-dua kenderaan tersebut adalah dari model Corolla baharu, lapor Reuters.

Toyota panggil semula 3.4 juta kereta di seluruh dunia; beg udara mungkin tidak berfungsi ketika kemalangan

Menurut NHTSA lagi, kesemua beg udara yang disiasat tersebut telah dipasang pada lebih 12 juta kenderaan dibuat pada tahun 2010 hingga 2019, bukan sahaja pada kereta-kereta Toyota, malah turut terdapat pada kereta keluaran Fiat Chrysler Automobiles (FCA), Honda, Hyundai, Kia dan Mitsubishi.

Dari jumlah tersebut, Hyundai, Kia dan FCA telah mengeluarkan notis panggilan semula untuk 2.5 juta kenderaan kerana unit kawalan beg udara TRW yang mungkin menyebabkan beg udara tidak berfungsi dan tidak mengembang ketika kemalangan.

FCA telah memanggil semula hampir dua juta kenderaan dan mendapati bahawa tiga kematian serta lima kecederaan mungkin berkait dengan masalah ini, manakala Hyundai dan Kia memanggil semula lebih dari sejuta kenderaan atas masalah yang sama. Jenama dari Korea berkenaan menerima laporan empat kematian dan enam kecederaan di Amerika Utra yang mungkin berkait dengan perkara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required