Tiga elemen punca utama masalah beg udara keluaran Takata yang dipanggil semula didedahkan oleh ITC

airbag_BM

Berikutan masalah beg udara yang dihadapi oleh Honda dan Toyota sebelum ini (dibuat oleh vendor yang sama – Takata Corp.), Independent Testing Coalition (ITC) iaitu konsortium yang terdiri daripada 10 pembuat kereta telah menjalankan kajian dan mendapati ada tiga elemen yang menyebabkan inflator beg udara itu pecah sebelum meletupkan beg udara dan mendatangkan kecederaan pada penumpang.

Menurut ITC, elemen pertamanya ialah bahan asas untuk meletupkan beg udara itu sendiri iaitu kompoun ammonium nitrat. Elemen kedua pula ialah pemasangan inflator tersebut, di mana ia tidak kalis lembapan dengan efektif. Manakala elemen ketiga pula ialah perubahan suhu dan kelembapan. Terdedah kepada kelembapan yang tinggi dan perubahan suhu yang kerap, apabila dua elemen ini bergabung akan menyebabkan ammonium nitrat meletup dan memecahkan unit inflator tersebut sebelum sempat meletupkan beg udara ketika berlaku kemalangan.

Gabungan ketiga-tiga elemen ini merupakan punca utama kecelakaan ini berlaku. “Anda tidak akan dapat gabungan yang begitu energetik tanpa kesemua tiga faktor. Ia memerlukan ketiga-tiganya,” kata David Kelly, ketua ITC dan mantan ketua Pentadbiran Keselamatan Lebuhraya Nasional (NHTSA) Amerika Syarikat.

SRS-Airbag-e1418884179814_BM

Setelah ketiga-tiga elemen ini diketengahkan, ia buat pertama kali punca utama masalah ini dikenal pasti. Ujian telah dijalankan oleh Orbital ATK, kontraktor aeroangkasa dan pertahanan, dengan kepakaran dalam sistem pendorong roket. Takata telah mendapati hasil ujian dari Orbital dan ITC adalah konsisten, sama seperti organisasi kajian dari Jerman yang dilantik oleh mereka sendiri, Fraunhofer Group.

NHTSA kini sedang membuat semakan semula penemuan oleh ITC tersebut. Penyisatan yang dilakukan oleh ITC ini mengambil masa selama setahun melibatkan anggaran 2,000 unit inflator dari kereta yang dipanggil semula. Inflator ammonium nitrat baharu yang digunakan Takata untuk menggantikan unit yang dipanggil semula mengandungi bahan pengering masih lagi belum diuji.

Menurut Kelly lagi, ia akan membawa penyiasatan ini ke peringkat seterusnya. Walaupun 12 pembuat kereta besar telah mengumumkan tidak lagi bersama dengan Takata, senarai kenderaan yang dipanggil semula bertambah di seluruh dunia. NHTSA sebelum ini dilaporkan berkata, berpuluh juta kenderaan dengan inflator mengandungi ammonium nitrat akan dipanggil semula menjelang 2018 jika Takata tidak boleh membuktikan ia selamat digunakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required