Mazda MX-30 akan dilancarkan di Malaysia Oktober ini, mungkin akan dipasang di Kulim pada 2021 – laporan

Mazda MX-30 akan dilancarkan di Malaysia Oktober ini, mungkin akan dipasang di Kulim pada 2021 – laporan

Mazda MX-30, SUV elektrik sepenuhnya diasaskan dari model Mazda CX-30 yang baru sahaja didedahkan di Tokyo Motor Show Oktober lalu nampaknya bakal mendarat ke pasaran Malaysia pada suku keempat tahun ini. Perkara ini telah didedahkan dalam laporan bank AmInvestment terhadap pengimport dan pengedar rasmi jenama Mazda di Malaysia, iaitu Bermaz Motor.

Apa yang menarik lagi, selepas ia dijual sebagai model yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Jepun, MX-30 juga mungkin bakal menjadi salah satu model yang akan diproduksi sebagai model pemasangan tempatan (CKD) di Malaysia syarikat tersebut yang dijadualkan bermula sekarang hingga 2021.

Ini adalah kerana sebagai model hibrid atau elektrik sepenuhnya yang dipasang disini membolehkan ia menerima insentif pemotongan duti eksais sepenuhnya, seterusnya membolehkan Berjaya Auto menghasilkan MX-30 dengan harga yang munasabah, tulis laporan berkenaan.

Mazda MX-30 akan dilancarkan di Malaysia Oktober ini, mungkin akan dipasang di Kulim pada 2021 – laporan

Kemasukan MX-30 ke pasaran Malaysia adalah disasarkan untuk mengembangkan lagi model CKD Mazda di sini memandangkan rakan perkilangan Berjaya Auto iaitu Inokom bersedia untuk melabur sejumlah perbelanjaan modal sebanyak RM200 juta bagi meningkatkan kapasiti pengeluaran kilang pembuatan mereka di Kulim daripada 30,000 unit kepada 80,000 unit setahun, menurut laporan AmInvestment Bank itu lagi.

Selain MX-30, versi petrolnya iaitu CX-30 juga mungkin akan dihasilkan dikilang berkenaan sebagai model CKD pada tahun 2021. Mazda CX-30 sudahpun dilancarkan pada pasaran Malaysia pada pertengahan bulan lalu, dijual sebagai model CBU yang diimport terus dari Jepun.

Mazda MX-30 adalah model produksi elektrik sepenuhnya pertama dari Mazda. Ia dihasilkan dengan platform SkyActiv Architecture sama dengan CX-30, menampilkan saiz yang juga hampir sama dengan dimensi iaitu 4,395 mm panjang, 1,795 mm lebar, 1,570 mm tinggi serta jarak roda sejauh 2,655 mm. Mazda telah memperkuatkan lagi bahagian lantai platform tersebut bagi membolehkan baterinya diletakkan disitu.

MX-30 digerakkan oleh penjana dengan kuasa elektrik sepenuhnya digelar e-SkyActiv. Ia terdiri dari motor elektrik yang memacu roda hadapan berkuasa 141 hp (105 kW) dan tork maksima 265 Nm, disuap oleh bateri dengan kapasiti 35.5 kWj yang mampu memberikan jarak gerak sekitar 209 km untuk satu cas penuh.

Bateri berkenaan dibina dengan sel-sel prismatik yang membolehkan ia di cas semula sama ada menggunakan pengecas AC atau DC. Untuk pengecas AC, ia mampu menerima input maksima 6.6 kWj menerusi sambungan Type 2, manakala pengecas DC pula menggunakan sambungan CCS dengan input 50-kW bagi membolehkan ia mencapai 80% cas dalam masa 30 hingga 40 minit.

Selepas model elektrik sepenuhnya ini dipekernalkan, selepas ini Mazda turut akan menawarkan MX-30 dalam pilihan sistem hibrid. Walau bagaimanapun, ia bukanlah seperti model hibrid konvesional, sebaliknya roda akan 100% digerakkan motor elektrik, tetapi menerima janaan elektrik dari enjin range extender jenis wankel rotary.

Enjin rotary tersebut bukan sahaja akan menyediakan kuasa yang tinggi dalam saiz kompak dan berfungsi secara lebih senyap, ia juga akan direka bagi membolehkan ia beroperasi menggunakan gas LPG. Ini akan menjadikan penawaran janakuasa MX-30 Hybrid seakan model BMW i3.

GALERI: Mazda MX-30 di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required