NAP 2020 bakal dilancarkan 21 Feb ini – Leiking

NAP 2020 bakal dilancarkan 21 Feb ini –  Leiking

Nampak gayanya teka-teki bilakah Dasar Automotif Nasional (NAP) 2020 bakal dilancarkan telah pun terjawab apabila Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Darell Leiking mengesahkan ia akan disempurnakan pada 21 Februari ini oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Leiking, walaupun dikatakan sedikit terlewat, namun ia meliputi penyelesaian duti eksais yang menjadi isu sebelum ini.

“Ada yang masih mempersoalkan isu ini, tetapi saya fikir Persatuan Automotif Malaysia (MAA) sudah berbincang dengan Kementerian kewangan (MOF). Ya, walaupun duti eksais ini di bawah MOF, ramai yang terkeliru dengan MITI,” ujar Leiking seperti yang dilaporkan oleh Astro Awani.

NAP 2020 bakal dilancarkan 21 Feb ini –  Leiking

NAP 2020 telah pun dikaji semula sejak Julai tahun lalu, dan pada mulanya dijangka pengumumannya dilakukan pada suku kedua 2019. Walau bagaimana pun, ia terpaksa ditunda, dan dasar tersebut hanya dibentangkan kepada Kabinet untuk kelulusan pada November 2019. Pada Disember lalu, Leiking turut berkata NAP bakal diumumkan awal tahun ini.

Dalam sidang media bagi membentangkan prestasi jualan kenderaan di Malaysia untuk tahun 2019 baru-baru ini, presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA) Datuk Aishah Ahmad berkata NAP 2020 kini sudah lengkap sepenuhnya dan sedia untuk diumumkan. “Ketika ini, saya difahamkan kementerian sedang menetapkan tarikh yang sesuai kerana ia akan diumumkan sendiri oleh Perdana Menteri, Tun Mahathir. Jangkaannya ia akan diumumkan dalam suku pertama tahun ini,” jelas Aishah.

Antara yang dijangka diberi tumpuan bagi NAP terbaru ini nanti ialah kekal terhadap EEV, tetapi kali ini diharap ia lebih melibatkan dasar-dasar yang jelas berkaitan kenderaan dan teknologi elektrifikasi. Tidak lupa juga hal berkaitan kereta nasional terbaharu yang kerap diperkatakan.

NAP 2020 bakal dilancarkan 21 Feb ini –  Leiking

Pada September lalu, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), Datuk Madani Sahari memaklumkan NAP 2020 akan dilaksanakan secara tiga fasa sehingga tahun 2030 dengan turut menekankan usaha Malaysia sebagai pengeluar kenderaan hibrid dan cekap tenaga (EEV). Pelaksanaan fasa pertama sehingga 2023-2024 akan turut meliputi kesinambungan pelaksanaan NAP 2014 sebelum ini.

Buat pertama kalinya juga, NAP 2020 bakal meletakkan definisi kereta nasional dengan sasaran menjadikan teknologi dan kejuruteraan sebagai asas untuk lebih membangunkan negara. Ia akan melibatkan enam kriteria iaitu majoriti atau pemegang utama ekuiti adalah rakyat Malaysia dan pendanaan oleh pihak swasta serta menggunakan 75% bekalan rantaian domestik.

Kriteria lain termasuklah ia perlu menggunakan 98% pekerja tempatan, syarikat terlibat (di dalam projek) membuat penyelidikan dan pembangunan di Malaysia, mengambil langkah-langkah susulan kenderaan NxGV sebagai satu perkhidmatan serta penggunanaan revolusi perindustrian 4.0.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required