CEO baru Nissan sanggup dipecat jika ‘situasi tidak menentu berterusan’ dan keuntungan tidak pulih

CEO baru Nissan sanggup dipecat jika ‘situasi tidak menentu berterusan’ dan keuntungan tidak pulih

Selepas pelbagai skandal terdedah serta apa yang terjadi kepada bekas CEO dan presidennya, Carlos Ghosn, Nissan terus dihimpit pelbagai krisis. Nilai saham jenama dari Jepun tersebut kini direkodkan jatuh pada tahap paling rendah dalam masa 10-tahun selepas jangkaan keuntungan tahunannya dipotong dan tiada dividen hujung tahun akan dibayar kepada pemegang kepentingan.

Saham Nissan jatuh 19% bermula awal tahun ini, selepas ia menjunam 28% pada 2019 dan 22% pada 2018. Kadar keuntungan tahunan syarikat berkenaan yang sebelum ini dijangka pada kadar 150 bilion yen (RM5.64 bilion), kini jatuh ke paras sekitar 85 bilion yen (RM3.2 bilion).

Saham tersebut terus turun pada kadar 9.6% Jumaat lalu, menyebabkan salah satu gergasi automotif Jepun itu sekarang mempunyai nilai modal pasaran hanya 2.17 trilion yen (RM81.8 bilion), lebih rendah berbanding syarikat yang jauh lebih kecil seperti Subaru.

Dengan keadaan yang tidak menentu ini, CEO Nissan Makoto Uchida yang baru sahaja dilantik pada Disember lalu bakal berhadapan cabaran yang sangat getir. Uchida yang sebelum ini mengetuai Nissan China, berulang kali diasak oleh pemegang saham berkenaan situasi ini dan memberikan respon dengan mempertaruhkan jawatannya, lapor Reuters.

CEO baru Nissan sanggup dipecat jika ‘situasi tidak menentu berterusan’ dan keuntungan tidak pulih

Uchida terpaksa menghadapi pelbagai permintaan bermula dengan pemotongan gaji esekutif sehingga menawarkan bantuan untuk membawa Ghosn yang kini berlindung di Lubnan pulang ke Jepun. Menurut bos baru berkenaan, dia bersedia untuk dipecat sekiranya gagal untuk memulihkan syarikatnya.

“Kami akan memastikan bahawa kami akan membawa syarikat melalui halatuju yang berkesan bagi membolehkan ia tampil di mata pemerhati. Saya berjanji: jika perkara ini kekal tidak menentu anda boleh pecat saya serta merta,” katanya tanpa memberikan sebarang tempoh masa.

Uchida juga merayu kepada para pemegang saham untuk bersabar sementara dia hadir dengan rancangan baru untuk memulihkan syarikat daripada kejatuhan keuntungan dan ketidakstabilan korporat berikutan skandal Ghosn ini. “Jika anda boleh bersabar dengan lebih lama, dari sehari-ke-sehari anda akan dapat rasa bahawa kita sedang berubah,” katanya.

Dalam mesyuarat luar biasa dijalankan di Yokohama, pemegang saham telah mengundi pengarah-pengarah baru termasuk Uchida dan COO Ashwani Gupta, dalam masa yang sama mengundi CEO Hiroto Saikawa dan COO Yashuhiro Yamauchi untuk meninggalkan kerusi lembaga pengarah mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required