Data jualan kenderaan untuk Jan 2020 ikut jenama

Data jualan kenderaan untuk Jan 2020 ikut jenama

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah pun mengeluarkan angka jualan kenderaan bagi Januari 2020. Bulan pertama bagi tahun ini menyaksikan sebanyak 42,623 unit kenderaan telah dihantar kepada para pelanggan, iaitu lebih rendah sebanyak 12.03% untuk tahun ke tahun. Malah juga kurang 12,219 unit – atau 22.2% – berbanding 54,843 unit bagi rekod yang dicatatkan pada Disember 2019.

Penyusutan untuk jualan pada Januari memang telah dijangka, dan Maa berkata ia berpunca daripada waktu bekerja yang pendek pada bulan berkenaan termasuk disebabkan perayaan Tahun Baharu Cina. Malah ketidakpastian pasaran berikutan pengumuman pelaksanaan peraturan duti eksais baharu juga menjadi salah satu punca angka jualan kenderaan menyusut untuk bulan pertama 2020 itu.

Walau bagaimana pun, untuk Februari 2020, MAA menjangkakan jumlah jualan mungkin akan lebih baik berbanding Januari, disebabkan bulan yang singkat, dan isu-isu yang berkaitan dengan penilaian duti eksais bagi kenderaan pemasangan tempatan (CKD) telah diselesaikan.

Data jualan kenderaan untuk Jan 2020 ikut jenama

Dalam senarai jenama yang mencatatkan angka jualan paling tinggi bagi Januari 2020, ternyata Perodua dan Proton telah berjaya mendahului Honda, Toyota dan Nissan. Lima jenama ini masih mengekalkan kedudukan seperti mana bulan terakhir 2019, dengan menyaksikan Proton memintas kedudukan Honda di tangga kedua. Walau bagaimana pun, Honda masih kekal sebagak jenama bukan-nasional di tangga teratas berbanding jenama senegaranya yang lain.

Perodua telah menjual sebanyak 17,481 unit pada Januari 2020, kurang 4.8% berbanding bulan terakhir 2019. Walau bagaimana pun, jumlah itu masih sekali ganda daripada Proton (8,506 unit), yang juga menyusut 23,5% berbanding Disember 2019. Tiga jenama besar Jepun iaitu Honda (-16.2%), Toyota (-54.7%) dan Nissan (-35.5%) juga menyaksikan penyusutan jualan, tapi seperti yang dikatakan, ini trend yang telah dijangkakan.

Tetapi ada juga jenama yang menunjukkan peningkatan jualan pada Januari 2020, ini termasuklah Mazda (+22.1%), Hyundai (+92.4%), Subaru (+44.9%) dan Peugeot (+14.8%). Kebanyakannya mahu menghabiskan stok bagi 2019. Bagi sektor premium, Mercedes-Benz (-45.6%), Volvo (-26.6%) dan Lexus (-62.8%) menunjukkan penyusutan jualan yang begitu menjunam.

Jika anda tertanya-tanya mengapa BMW dan MINI tiada dalam senarai, ini adalah kerana dua jenama berkenaan mengikut arahan global jenama induk mereka untuk hanya melaporkan angka mengikut suku tahunan sahaja. Ini bermakna, kita akan dapat membandingkan angka yang diperoleh oleh BMW dan Mercedes-Benz sekali dalam setiap suku tahunan. Pengeluar trak Scania juga hanya mendedahkan angkanya secara suku tahunan mulai sekarang.

Data jualan kenderaan untuk Jan 2020 ikut jenama

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required