Jualan kenderaan di M’sia bagi Jan 2020 susut 22%

Jualan kenderaan di M’sia bagi Jan 2020 susut 22%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah pun mengeluarkan data jualan kenderaan bagi bulan Januari 2020. Sebanyak 42,623 unit kenderaan telah dihantar pada bulan pertama 2020, iaitu 12,219 unit – atau 22.2% – kurang berbanding 54,842 unit rekod yang dicatatkan pada Disember 2019

MAA berkata penyusutan jualan tersebut berpunca daripada waktu bekerja yang pendek pada bulan berkenaan termasuk disebabkan perayaan Tahun Baharu Cina. Malah ketidakpastian pasaran berikutan pengumuman pelaksanaan peraturan duti eksais baharu juga menjadi salah satu punca angka jualan kenderaan menyusut untuk bulan pertama 2020 itu.

Angka bagi tahun ke tahun untuk Januari juga dicatat rendah berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu, iaitu sebanyak 5,827 unit, atau kurang 12.03%.

Untuk Februari 2020, MAA menjangkakan jumlah jualan mungkin akan lebih baik berbanding Januari, disebabkan bulan yang singkat, dan isu-isu yang berkaitan dengan penilaian duti eksais bagi kenderaan pemasangan tempatan (CKD) telah diselesaikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required