Polisi Jangka Hayat Kenderaan bakal dicadangkan

Polisi Jangka Hayat Kenderaan bakal dicadangkan

Cadangan untuk mewujudkan satu mekanisme bagi Polisi Jangka Hayat Kenderaan (ELV) kini sedang dipertimbangkan, tetapi ia akan menetapkan pendekatan secara sukarela berbanding arahan secara mandatori, menurut Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), Datuk Madani Sahari.

Bercakap kepada wartawan dalam taklimat prestasi automotif 2019 dan prospek 2020 kelmarin, beliau berkata, perkara ini akan dibincang dengan Menteri Pengangkutan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang dilantik.

“Polisi ELV belum pernah diimplementasi di Malaysia. Saya percaya, jika kita menetapkan sistem berkenaan secara sukarela dan bukan mewajibnyanya, ia akan memberi manfaat kepada rakyat. Mereka boleh menyerahkan kereta lama mereka dan mungkin kerajaan boleh memberi subsidi, serta OEM juga boleh menyumbang kepada kos yang lebih rendah. Dengan menjual lebih banyak kereta, kerajaan juga boleh mengutip lebih banyak cukai. Ini merupakan situasi ‘menang-menang’ kepada semua orang,” ujarnya.

Polisi Jangka Hayat Kenderaan bakal dicadangkan

Tambah beliau lagi, tahun akan datang, kita bakal melihat perkembangan yang standard dalam pelbagai bidang, termasuk pemeriksaan kenderaan, penilaian jalan raya dan juga kenderaan terpakai.

Pada tahun 2009, polisi yang dicadangkan ini memerlukan pemilik yang mempunyai kenderaan yang berusia 15 tahun atau lebih untuk dibawa ke pemeriksaan mandatori bagi membolehkan cukai jalan dihidupkan semula. Sekiranya kenderaan tersebut gagal ujian, ia perlu diperbaiki sehingga mematuhi kesemua kriteria, atau dilupuskan terus seperti yang dibuat di Singapura.

Pada mulanya, polisi ini tersebut dijadual dilaksanakan pada tahun 2014, namun kerajaan ketika itu terpaksa menangguhkannya atas alasan “rakyat tidak bersedia” untuk polisi berkenaan.

Polisi Jangka Hayat Kenderaan bakal dicadangkan

Pada tahun 2015, Institut Automotif Malaysia (MAI) mencadangkan agar polisi tersebut ditukar kepada skim yang menawarkan wang tunai untuk kenderaan lama. Skim yang dicadangkan ini membolehkan pemilik mendapat rebat tunai RM5,000 apabila mereka mahu menukar kereta lama ke kereta baharu (tidak kira apa-apa jenama) dari mana-mana pengilang OEM.

Namun sekali lagi, kerajaan menerusi MITI memberikan alasan yang sama, “rakyat masih belum bersedia”, selain berkata, tempat pemeriksaan untuk kenderaan lama ini terhad dan tidak mencukupi.

Jadi persoalannya, adakah skim ELV secara sukarela ini relevan untuk dilaksanakan? Memandangkan banyak negara di luar sana memang sudah lama melaksanakannya. Kongsikan pendapat anda bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Ketoyaki7s on Mar 05, 2020 at 11:38 pm

    Elok stabilkn dahulu ekonomi rakyat..keadaan sekarang rakyat dah cukup terbeban..rakyat pun rasanya ramai lagi yang belum mempunyai kereta dan rumah..jangan tengok yang di atas sahaja tapi cuba lihat yang di bawah..

    Like or Dislike: Thumb up 7 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required