Triumph Tiger 900 masuk pasaran Malaysia – generasi baru, enam varian, harga dari RM63,900 ke RM85,900

Triumph Tiger 900 masuk pasaran Malaysia – generasi baru, enam varian, harga dari RM63,900 ke RM85,900

Pada tahun ini, model kembara Tiger keluaran Triumph diperkenalkan melalui generasi baru yang dipanggil sebagai Tiger 900. Semasa ditunjukkan kali pertama hujung tahun lalu, ia hadir dalam lima varian tetapi yang dibawa masuk ke dalam Malaysia ada enam varian iaitu Tiger 900, Tiger 900 GT, Tiger 900 GT LRH (tempat duduk lebih rendah), Tiger 900 GT Pro, Tiger 900 Rally dan Tiger 900 Rally Pro. Harganya masing-masing adalah RM63,900, RM74,900, RM74,900, RM82,900, RM78,900 dan RM85,900.

Bagi yang belum mengenali model ini, Tiger 900 adalah versi asas, GT adalah lebih kepada penggunaan atas jalan biasa (seperti menggantikan XR sebelum ini), manakala Rally pula mempunyai kelebihan atas jalan offroad dan seperti menggantikan barisan XC sebelum ini.

Memandangkan ini adalah sebuah model yang dipanggil sebagai generasi baru, hampir keseluruhan bahagiannya adalah baru termasuklah enjin yang sekarang menggunakan unit tiga silinder 888 cc DOHC (sebelum ini 800 cc) yang mampu menghasilkan kuasa 93.9 hp pada 8,750 rpm dan 87 Nm tork pada 7,250 rpm. Kuasa maksimum masih sama seperti sebelum ini, tetapi tork telah meningkat sebanyak 8 Nm. Kotak gear sama enam kelajuan masih digunakan.

Pembaharuan lain yang dikongsi untuk semua versi adalah kerangka serba ringan, semua lampu jenis LED, bentuk badan asas yang lebih kurus, tangki bahan api 20 liter, brek Brembo Stylema empat piston Monobloc di hadapan dengan cakera 320 mm, serta angkup Brembo satu piston dengan cakera 255 mm di belakang. Kesemua versi juga dilengkapi dengan ABS dan mendapat manfaat daripada ergonomik yang telah diubah (tempat duduk lebih lebar dan pemegang lebih dekat).

Untuk suspensi, versi asas Tiger 900, GT dan GT Pro menggunakan unit Marzocchi, dengan unit 45 mm USD di hadapan dan monoshock di belakang, tetapi GT dan GT Pro mendapat kelebihan dengan fungsi lantunan dan serapan yang boleh dilaras (suspensi belakang GT Pro boleh dilaras secara elektronik). Jarak geraknya adalah 180 mm di hadapan dan 170 mm di belakang.

Versi Rally dan Rally Pro yang lebih fokus kepada tunggangan atas jalan kasar pula menggunakan suspensi Showa, dengan di hadapan terdapat unit USD 45 mm yang boleh dilaras untuk pra beban, lantunan serta serapan manakala di belakang terdapat unit yang boleh dilaras untuk pra beban dan lantunan. Larasan untuk suspensi ini perlu dilakukan secara manual dan jarak geraknya masing-masing adalah 240 mm untuk hadapan dan 230 mm untuk belakang.

Triumph Tiger 900 masuk pasaran Malaysia – generasi baru, enam varian, harga dari RM63,900 ke RM85,900

Pergi pula kepada mod tunggangan, model asas Tiger 900 cuma datang dengan dua pilihan iaitu Rain dan Road, Rally dan GT ditambah dengan dua lagi mod iaitu Sport dan Offroad, GT Pro ditambah lagi dengan Rider manakala Rally Pro mempunyai pilihan mod paling banyak iaitu enam dengan kesemua ini, dan ditambah lagi dengan Offroad Pro.

Pada bahagian kokpit, semua versi kecuali Tiger 900 asas mendapat panel instrumen TFT 7.0 inci baru, tetapi cuma versi GT Pro dan Rally Pro sahaja yang boleh disambung dengan sistem My Triumph dan aplikasi yang membolehkan kawalan panaggilan, mesej, muzik serta navigasi pada telefon pintar.

Untuk sistem keselamatan dan elektronik, semua model dilengkapi dengan ABS, tetapi GT, GT Pro, Rally dan Rally Pro ditambah lagi dengan Cornering ABS dan Traction Control yang dioptimakan dengan penggunaan Inertial Measurement Unit (IMU), cruise control dan pemanas tangan. Pergi satu tahap lagi, GT Pro dan Rally Pro ditambah lagi dengan quickshifter naik dan turun gear, pemanas tempat duduk dengan kawalan berasingan dan pemerhati tekanan angin tayar.

Melihat kepada versi Tiger 900 GT LRH, tempat duduknya adalah 50 mm lebih rendah berbanding model GT biasa, dan ini dilakukan hasil pelarasan khas pada bahagian suspensi dan tempat duduk. Tempat duduk itu juga masih lagi boleh dilaras antara 20 mm lagi, menjadikan tingginya antara 760 hingga 780 mm.

Sudah tentu, sebagai sebuah motosikal adventure, pelbagai lagi barangan dan aksesori akan dimahukan oleh pengguna, dan Triumph ada menawarkan lebih 65 aksesori khas untuk Tiger 900 termasuk untuk keselesaan, perlindungan, kemampuan ataupun penampilan.

GALERI: Triumph Tiger 900 2020

GALERI: Triumph Tiger 900 GT 2020

GALERI: Triumph Tiger 900 GT Pro 2020

GALERI: Triumph Tiger 900 Rally 2020

GALERI: Triumph Tiger 900 Rally Pro 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required