Lesen memandu, GDL dan PSV yang mati ketika PKP tidak perlu diperbaharui secepat mungkin – menteri

Lesen memandu, GDL dan PSV yang mati ketika PKP tidak perlu diperbaharui secepat mungkin – menteri

Menyedari kesukaran orang ramai untuk memperbaharui lesen memandu termasuk lesen vokasional (GDL dan PSV), menteri pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong hari ini membuat pengumuman bahawa mereka akan dikecualikan dari memperbaharuinya ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sedang berlangsung.

Menurutnya dalam satu kenyataan yang baharu sahaja dikeluarkan, beliau menggunakan kapasitinya sebagai menteri pengangkutan telah menggunakan peruntukan undang-undang di bawah Seksyen 66 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) dengan memberikan pengecualian kepada semua pemegang lesen memandu daripada keperluan memperbaharui lesen memandu masing-masing melalui suatu undang-undang khusus sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuatkuasa 25 Mac 2020.

Jadi dalam tempoh ini, pemandu dengan Lesen Memandu Kompeten (CDL), GDL dan PSV yang tamat tempoh tidak lagi perlu gusar atau perlu memperbaharui lesen mereka secara atas talian. Mereka hanya perlu memperbaharui lesen masing-masing dalam tempoh 30 hari selepas PKP diisytiharkan berakhir.

Namun, menteri berkenaan menegaskan walaupun dengan adanya pengecualian khas ini, para pemandu dinasihatkan supaya membawa salinan sijil perlindungan atau e-cover note insurans ketika memandu sepanjang tempoh PKP. Ini bermakna, sesiapa yang mempunyai lesen memandu yang sudah luput masih boleh menggunakan kenderaan masing-masing dengan syarat kenderaan tersebut wajib memiliki perlindungan insurans yang sah.

Menurutnya lagi, keputusan dibuat selepas Kementerian Pengangkutan mengambil inisiatif mengadakan perbincangan bersama pelbagai pihak berkepentingan termasuk Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) dan Takaful Malaysia, dan ia bertujuan memastikan perkhidmatan pembekalan barangan keperluan khususnya makanan kepada orang ramai tidak terjejas sepanjang tempoh PKP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required